onsdag 20 juni 2012

Bokonsdag: Naturlig inredning, en idébok

Naturlig inredning

Enligt förlaget som gett ut boken är 2012 års hetaste trend naturlighet

 "Vi längtar ut i skogen, till fjällstugans sprakande brasa och till vardagsrummets trygga läsfåtölj. Material som trä, sten, linne, sisal, skinn, hampa, ull, grenar och stubbar dominerar. Miljön är enkel och ombonad, färgerna jordnära och mättade. Vi återanvänder som aldrig förr och det ekologiska tänket är här för att stanna".

Jag var nyfiken på den här boken för jag tänkte att det kanske fanns några köpstoppsvänliga inredningstips. Efter att ha läst igenom boken kan jag konstatera att det visserligen finns en hel del roliga "gör det själv tips"som en lampa av bjökstammar men att mycket kräver en viss mått av pysslighet/händighet som kanske inte alla besitter. Då blir det onekligen enklare om än inte så personligt att köpa färdiga inredningsdetaljer. Boken är ganska spretig då begreppet "naturlig inredning" verkar spänna över både naturmaterial, saker som som se ut som naturen och mycket annat.

Många tips lämpar sig mer för de som bor i förorten/landet än i stan... Jag tänker på formuleringar som "plocka en famn stockar ur vedhögen"... Var får man egentligen tag på björkstammar om man inte har tillgång till egen skog? Och en hel del inredning är lite för mycket "vitt romantiskt lantligt" för att vara i min smak, men den är ju bekant som baken...Däremot gillar jag skarpt tipset om att fynda tweedtyger tillbra pris genom att leta efter kappor och rockar på loppis.
Den som är lite händig får tips på hur man fixar sig en snygg sänggavel och matchande sängbordshylla av överblivet plank. Tipset om att fix till en pinnstol genom att byta ut en trasig pinne mot en naturpinne är också rätt piffigt och man får verkligen en unik pinne. Pinnar är dessutom lite lättare att få tag i än björkstammar. Till sist måste jag kommentera kapitlet som handlar om fiffiga saker man kan göra med gamla böcker. Jag är ärligt talat lite kluven till att skära sönder böcker för att använda som inredningsdetalj (jag är ju bibliotekarie..) samtidigt vet jag att det inte finns något större värde i gamla böcker och att mängder bränns upp och då är det ju bättre att de får nytt liv som "kulturell kruka" eller lampfot.

Om författaren
Anna Örnberg är född 1963 och arbetar som frilansande formgivare och skribent. Hon har tidigare gett ut en mängd olika inredningsböcker om allt från shabby chic (en stil jag personligen avskyr) till hur man får det trivsamt i trädgården.

Mer
I den artikeln i Hd kan du se några bilder ur boken
Hellre fult än ljust och fräscht...  (tidningen Fokus)
Gillar du dekorsten och rustik inredning kan du hitta inspiration från J A Ranch (som fått flera sidor i boken)

En del av bilderna är tagna hemma hos bloggen "Den gamla skolan"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin