onsdag 13 juni 2012

Bokonsdag: Upplev det bästa i Sverige



















Bild: Pressbild från Bonniers

Det här är en "dubbelbok" som är perfekt att titta i när man planerar sin hemester. Halva boken innehåller topplistor med "det bästa i Sverige" landskap för landskap. Här i Göteborg lyfter boken fram självklarheter som Liseberg och Universeum men också gröna miljöer som Gunnebo Slott och trädgårdar, Slottskogen Botaniska och trädgårdsföreningen. Flera av attraktionerna passar de med liten reskassa då det är helt gratis att uppleva utsikten från Masthuggskyrkan, promenera i Haga eller  känna "doften" i Feskekörkan.
Andra halvan inehåller topplistor "för hela familjen". Här hittar man listor som "Sveriges bästa badplatser",  "Sveriges mest sportgalana orter" (Båstad, Tärnaby, Edsbyn m. fl), "Sveriges bästa smakhantverk" och "Sveriges bästa retromiljöer", t. ex Ebbas fik i Helsingborg där jag har ätit goda dammsugare. Det är en bra blandning av gratisupplevelser och lite mer kostsamma aktiviteter som en övernattning på ishotellet i Jukkasjärvi.

I veckan ska jag besöka Uppsala i samband med en konferens och där rekommenderas ett besök i domkyrkan, Museum Gustavianum med anatomiska teatern och Fyrishov. På konferensprogrammet står även en titt på gamla Uppsala och botaniska trädgården som inte är med på listan.. Med mig i resväskan har jag tidningen Kupés Uppsalaguide som tipsar om Saluhallen och English Bookshop.

Har du några fler Uppsalatips?

Om författarna
Åsa och Mats Ottosson, är journalister som regelbundet medverkar i tidskrifter som Turist och Sveriges Natur. De är också författare till ett flertal böcker, bland annat Upplev Sverige (Bonnier Fakta, första upplaga 2008). Liv och lust - inblickar och utflykter i naturen (Svenska Naturskyddsföreningens årsbok 2002).

Min bok kommer från biblioteket men den finns att köpa både hos internetbokhandlare och fysiska bokhandlare liksom en del turistbyråer.


4 kommentarer:

  1. Om Man nämner Masthuggskyrkan i Göteborg, så bör man även nämna gratis picknick på Ramberget på Hisingen.

    SvaraRadera
  2. Ja, den boken har jag fingrat på en hel del. kanske äntligen dags att slå till. (eller gå till bibblan och se om de har den)

    SvaraRadera
  3. Precis brevid domkyrkan och Gustavianum ligger Skytteanum som är säte för universitetets skytteanska professor i statskunskap och talekonst sedan 1600-nånting. Det finns inte så mycket att se inne på Skytteanum men trädgården är öppen för allmänheten och ganska oanad bakom ett högt staket mitt i den historiska stadskärnan.

    Centralt gratisnöje. :)

    SvaraRadera
  4. Hannele - ja, Ramberget är ett av mina favoritställen i Göteborg.
    Samvetssnurr - tack för tipset! Vi har haft jättefint väder här i Uppsala och mitt hotell vetter mot en annan fin trädgård, Linnéträdgården.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin