tisdag 15 november 2011

Ungas konsumtion – mer än hälften struntar i miljön

Earth love necklace

Bild: elycefeliz

Miljö och etik är det minsta ungdomar tänker på när de handlar. Det visar en ny rapport från Konsumentverket. Myndigheten har frågat tusen ungdomar om deras konsumtionsvanor. Mer än hälften svarar att de sällan eller aldrig tar hänsyn till miljö- eller etikaspekter.

För att få veta mer om ungdomars konsumtionsvanor har Konsumentverket låtit göra en studie om hur det är att vara ung konsument i Sverige i dag. Drygt 1 000 ungdomar i åldern 15 till 17 år har tillfrågats om vad de köper samt hur och varför. Frågorna har även kretsat kring hur mycket pengar man har till konsumtion. Resultatet visar att ungdomarna är aktiva konsumenter inom en rad olika köpområden. 90 procent hade handlat kläder och skor under de senaste tre månaderna. Men trots att ungdomar tänker mycket på pris och kvalitet så är det relativt få som väljer att klaga eller lämna tillbaka en vara när de är missnöjda.
Det är också ovanligt att de tänker på vilka konsekvenser som deras köp medför på människor, djur och natur. Det är bara cirka 10 procent som alltid eller ofta tar hänsyn till miljöpåverkan eller etisk påverkan när de står inför ett köp.

Ladda ner rapporten
Hur handlar unga? En studie om ungas konsumtion 2011 (2391 kb)

Sammanfattning av fakta i rapporten (90 kb)

4 kommentarer:

  1. Intressant, inte särklit överraskande dock, Unga gör som sina föräldrar gör...dock inte som de säger. Den generation som har barn och unga idag är duktiga på att 'snacka' miljö men gör inget för att verligen få en förbättring till stånd. Det ser ungdomarna och gör exakt likadant.

    / Oskar

    SvaraRadera
  2. Redan ungefär 1998 tjatade mina barn på mej att jag skulle sortera sopor, för det hade de lärt sej i skolan....

    SvaraRadera
  3. Alienation från naturen i tredje, fjärde led eller nåt sånt får väl sådana konsekvenser. Det blir mindre och mindre tydligt det där med orsak och verkan.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin