lördag 1 januari 2011

Project 333

Party outfit


Scroll down for English!
Nytt år och dags för ett nytt halvgalet projekt. För fyra år sedan hade jag precis satt igång mitt köpstoppsår, den här gången hoppar jag på Project 333 som jag skrivit om tidigare. Initiativtagare är Courtney med bloggen Be more with less. Inspirerad av andra minimalistiska klädprojekt som The Uniform Project och  Six Items or Less drog hon igång Project 333, dvs 3 månader med 33 plagg (eller prylar). Första omgången varade 1 oktober - 31 december och nu idag var det dags för fas två, 1 januari till 31 mars.
I dessa 33 plagg/prylar ska allt från kläder till skor, ytterkläder och accesoarer ingå. Undantaget är vigsel/förlovningsringar, underkläder, sovkläder, slapparkläder (in-home lounge wear) och träningskläder (som dock bara får användas vid träning). Tanken är att välja ut en perfekt garderob som ska funka både både till vardags och fint och att hänga undan resten av garderoben i 3 månader. Här kan man inspireras av Courtney egen lista och här ett ett exempel på en annan lista.
Anledningen till att jag hoppar på ett sådant här projekt är en önskan om att börja om från början igen. Genom att ta bort sådant som är överflödigt hoppas jag kunna få ett bättre och enklare liv. Att rensa i garderoben är ett sätt att skära ner på distraktionerna i tillvaron.

Jag håller fortfarande på att fila på min 333-lista. Jag har börjat packa ner de kläderna jag inte kommer att använda under de kommande månaderna. Den närmsta veckan är jag på resande fot så jag kommer inte att ha så mycket att välja på ändå. Problemet just nu är kylan som gör att man behöver klä sig extra varmt. Jag räknar med att behöva byta ut min tjocka fleecehalsduk, mössa och mina vinterkängor om någon månad eller två när det blir mildare. Som tur är kan man räkna långkalsonger till underkläder! Dessutom arbetar jag på ett kontor där de flesta har mörk kostym eller liknande så jag har sällan jeans på jobbet.Jag kommer också att göra ett undantag för vårt årliga Mardi Gras firande. Då åker den gröna klänningen och pärlhalsbanden på!
Mer
Project 333 har fått en egen Facebooksida och Twittertag #project333

Project 333
A new year and time for a new project. 4 years ago today I started my year long project of not shopping. This time I'm joining Project 333, started by Courtney with the blog Be more with less. Courtney was inspired by other minimalist fashion projects like The Uniform Project, Six Items or Less and http://thecardiganproject.tumblr.com/. Project 333, 3 months with 33 items (including clothing, accessories, jewelry, outerwear and shoes.). Phase 1 lasted October 1st - December 31st and now it's time for phase 2.

My reason for joining the project is a wish to get back to basics. My year of non-consumerism opened my eyes and minimalism and a simpler way of living but it's so easy to get caught up in the every day business of running a houshold with two adult and two kids, juggling a career and other commitments. By removing non-essentials I'm hoping to carve out my minimalist way of living. Cleaning out my closet and limiting my wardrobe choices is one step on my journey.

I'm still working on my list. I've started boxing up the clothes I won't be using during the next months. The next week I'll be travelling and living out of a suitcase anway.
The main problem is the cold. It's been around
-15 degrees Celsius = 5 degrees Fahrenheit for the last couple of weeks and I'm heading up to the north of Sweden where it's going to be even colder. I'm counting on having to switch my fleece scarf, my cap and my winterboots when it's warmer. Luckily I can count my thermal underwear as underwear.
Also I'm working in an office with a formal dresscode so I can't wear my jeans to work.
I'm going to make an exeption for our annual Mardi Gras celebration where I'll be putting on my green dress and piling on the beads.
You can check out my list here.
Project 333 is on Facebooksida, and Flickr and the designated Twittertag is #project333

5 kommentarer:

  1. spännande, i mina öron låter 33 klädesplagg rätt mycket. Men man kanske använder mer kläder än vad man tror. Iaf när det gäller t-shirts som det används rätt många av. Tanken drar sig osökt mot kläder av ull som inte behöver tvättas så ofta. Praktiskt.

    Lycka till iaf !

    SvaraRadera
  2. Roligt! Jag hänger nog på:-) ska börja med att göra en lista iaf. Som föräldraledig behövs inte många fin/jobb-plagg.

    SvaraRadera
  3. Jonatan, 33 plagg/skor/accessoirer är färre än man tror - man ska ju räkna in alla ytterplagg som behövs under den kalla årstiden etc

    Maria H, kul! Det är klurigt när man använder olika typer av kläder på jobbet/hemma/socialt men det ska nog få. Jag har ju klarat ett helt år utan att köpa nytt!

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag ska börja med att rensa garderoben rejält, sen får vi se om jag hänger på. Följer däremot #project333 på twitter... bra inspiration

    SvaraRadera
  5. Låter spännande, i verkliga livet använder jag nog inte mer än 33 plagg, fast jag äger några fler (som jag inte ens hittar vid behov :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin