torsdag 6 januari 2011

Gästinlägg: Vikten av att ha mål och planer…


Bild: Celestine Chua

Här kommer årets första gästinlägg från Oskar som gästbloggar regelbundet här på Köpstoppsblogen.

Så här i nyårstider är det många som har avgett nyårslöften som oftast blir mer drömmar än verklighet. Det har inte vi gjort dock har jag tillsammans med min fru utvärderat vår måluppfyllelse 2010 och satt upp nya mål för det nya året inom ett antal områden som familj, barn, hus, ekonomi etc.

Jag har skrivit tidigare att om vikten av att sätta upp mål för sig själv och att ha en plan för livet inklusive hur saker skall betalas. Jag har ett par favorit uttryck på engelska som passar bra i dessa sammanhang det första är ”a goal without a plan is just a dream”. Det andra är ”you can have anything you want but not everything you want”. Det handlar alltså kort sagt om att ha klart för sig vad man vill åstadkomma (mål) hur det ska gå till (plan) samt vad man är beredd att avstå ifrån för att nå dit (man kan inte få allt). Vill du till exempel åka på en lång resa, jobba mindre eller byta yrkesbana behöver du kanske avstå från något annat en period eller resten av livet.

Det finns flera fördelar med att ha klara mål, så som att det då går bättre att prioritera när han har klart för sig vad man vill uppnå. Om man bara ”avstår” är det ju negativt men om man avstår för att uppnå något mer eftersträvansvärt så är det lättare. Det är också enklare att känna igen en möjlighet när den kommer om målet redan är formulerat. Jag ska senare ta ett aktuellt exempel från mitt eget liv. I vår familj har vi gemensamt kommit fram till att vårt övergripande mål är att skapa så stora möjligheter som bara går för att vi ska kunna forma vår framtid, vi tror att detta bäst uppnås genom att ha rimliga inkomster, låga kostnader och att i förlängningen se till att bli helt skuldfria. Detta kan nog av många uppfattas som ett ganska diffust och tråkigt mål men jag ska försöka förklara hur jag tycker att det hänger ihop med att ta en unik möjlighet när den kommer. Det kan vare ett arbetstillfälle som uppenbarar sig som kommer ge lägre lön men mycket större tillfredställelse, det kan vara en resa, ett projekt, en investeringsmöjlighet det gäller bara att ha klart för sig vad man vill och när tillfälle uppenbara sig ha sett till att förbereda sig rätt för att möjliggöra att ta chansen. Låt mig ta ett exempel.

Min fru och jag har alltid haft en målsättning att någon gång i framtiden spendera en längre tid i Mexiko (dit vi har familjeanknytning). Under de senaste åren har detta formulerats mer tydligt och vi har förstått att vi skulle vilja spendera minst 6 månader där för att det ska kännas som mer än en semester samt att tiden skall användas bland annat till att jag ska lära mig spanska samt att barnen som ännu är små skall få chansen att anknyta till sina mexikanska släktingar. 2010 satte vi upp detta som ett mål på 10 års sikt eftersom det är svårt att veta när det skulle gå att genomföra men ganska kort efter att målet var uppsatt dök möjligheten upp och i början av februari bär det av och vi blir kvar i ca 8 månader. Tiden i Mexiko kommer vara en kombination av semester, föräldraledighet och jobb. Kostnaden för detta i förlorad inkomst och ökade kostnader är svår att överblicka helt men uppskattningsvis är det ett par hundra tusen kronor. Detta hade inte varit möjligt om vi inte hade haft vår långsiktiga målsättning att leva under våra tillgångar samt att bli skuldfria. Men nu eftersom vi har relativt låga räntebetalningar, låga levnadskostnader i övrigt och allmänt god ordning på ekonomin kan vi ta chansen när den kommer. När vi gjort detta kommer det att ta lite längre tid innan vi blir helt skuldfria men å andra sidan är den här resan ett tecken på vilket frihet vårt ekonomiska tänk redan har gett oss. Vi har löpande gjort små justeringar av vår konsumtion under ett antal år som nu gör det möjligt att utan ekonomiska bekymmer göra en drömresa tillsammans med hela familjen.

Hur ser ni på detta, har ni satt upp mål på 1, 5 och 10 års sikt? Vad är dessa, vad gör ni rent praktiskt för att uppnå dem?

11 kommentarer:

  1. Fantastiskt att läsa om möjligheten att få åka iväg sådär 8 månader, det sporrar verkligen!

    För min del har jag också målet att bli skuldfri, jag önskar också uppnå att ha (cirka) en årsinkomst på banken. För mig rör det sig om 100 000 kr, men då är inte studieskulden avbetald (den enda skuld som jag har).

    Tanken är att då och då hyra ut min bäddsoffa (som jag ännu inte äger) till den som står i kläm mellan en bostad och en annan, för att öka månadsintäkten en aning, annars handlar det nog om att fortsätta att hålla låg profil i utgifterna och i år handlar det om att komma igång och göra matlådor igen.

    SvaraRadera
  2. Jättebra tankegångar som exemplifieras väl med citaten.

    Jag och maken har nog mål, även om vi inte definiterat det lika tydligt. När vi fick veta att vi skulle bli föräldrar utformade vi ganska snabbt målet att kunna vara lediga hela den första sommaren tillsammans och det målet kommer vi att uppnå genom att vi sett över våra kostnader och sparat under hösten. Vi har också avstått från två planerade semesterresor för att kunna spara tillräckligt med pengar för att uppnå målet, men det känns inte som någon uppoffring när man vet vad vi kommer att få istället.

    SvaraRadera
  3. Tankvärt och intressant att läsa!
    Sitter här med skägget i brevlådan och ångrar att jag inte tidigare tagit tag i mitt konsumerande på allvar. Framöver kommer jag få det tuffare ekonomiskt och då hade det varit gott att ha varit förutseende och stått bättre rustad ekonomiskt än jag gör nu.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Hej på er Esbe & Jenny,

    Det låter som om ni alla har både mål och planer för hur dessa skall uppnås. Det är många som har svårt att spara och planera för ett mål som ligger längre fram i tiden eftersom det verkar som om man får avstå så mycket just nu. Jag ser dock pengar på kontot som möjligheter som väntar på att bli använda.

    Carina,

    Det låter som du har kommit till insikt och då är det nog inte långt till att du också börjar uppnå dina mål.

    Hälsningar och trevlig helg!

    Oskar

    SvaraRadera
  5. Hej igen,

    Vill också säga att det är viktigt att varje individ/familj tar sin egen väg, sätter sina egna mål, har sin egen plan etc. man bör inte och kan inte kopiera det någon annan gör däremot är det bra att låta sig inspireras och lyssna på goda råd överallt där de finns.

    Hälsningar - Oskar

    SvaraRadera
  6. Intressanta tankar, som alltid när du skriver något Oskar.

    Jag har inte så noga specificerat några mål. Jag och mannen har ett mycket långsiktigt mål. Det är att inte behöva jobba tills vi blir 65. Det kräver att vi inte har för höga utgifter och att vi sparar lite grann. Det är absolut ingen uppoffring utan det är helt enkelt så vi lever vårt liv.

    Efter att ha läst ditt blogginlägg ska jag fundera på några mer kortsiktiga mål också.

    SvaraRadera
  7. Jag passar på att säga hej när jag ändå är här och vill samtidigt tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se. Där kan du se mina senaste tavlor, läsa om mitt 2010, mina senaste shoppingfynd osv.. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. Har inga mål direkt, men en ambition att alltid ha pengar över, varje månad, gärna kunna sätta undan sådär 5 000 kr för min del. Vi är ett akademikerpar som bor i relativt billig förortsbostadsrätt, med två små barn. Vi vll ha bostadslånet kvar eftersom pengar vi får över på att inte amortera kan det köpas aktier för, som på sikt ger mer ut på totalen. Ett exempel, en sak som vi kunde nappa på tack vare besparingar: Jag hade en diffus idé om att ha ett sommarhus i grannkommunen, vid havet. När huset sök upp, på Blocket, kunde vi snabbt ge besked om att vi hyr den, maj-sep, för bara 20 000 kr per år. Den ligger 10 km hemifrån, och i och med att vi hyr kan vi umgås med släkt och vänner (de behöver ju inte åka så långt!) och bara njuta, inte renovera eller fixa nåt alls på huset. 2011 blir tredje sommaren vi hyr:-) Lycka till, trevlig resa i Mexico.

    SvaraRadera
  9. Camilla, det låter som oss däremot är jag inte säker idag hur jag kommer ställa mig till jobb när jag blir äldre därför har jag definierat målet som att jag inte ska behöva jobba till 65 däremot är det ju möjligt när man närmar sig att man faktist vill jobba å då är det ju annorlunda.

    Hanna, ska kolla din blogg vid tilfälle.

    Maria H, det viktigaste är att man sparar på något sätt, vi sparar både i aktier och via amortering. Jag gillar tanken på att bli skuldfri men det är ju bara jag....som sagt alla måste hitta det sätt som passar dem. Däremot är jag övertygad om att ingen kan klara sig utan besparingar på något vis.

    Hälsningar - Oskar

    SvaraRadera
  10. Jag blir alltid lika inspirerad av dina inlägg Oscar då du kombinerar drömmar & mål med ekonomi. Så sant det där om att man kan "få" vad som helst men inte allt, samtidigt!

    Just nu planerar jag för att kunna spendera 6 månader i Spanien under min mammaledighet. Bara det att kunna ta mammaledig när man driver eget... kräver sin planering, sparande etc.

    Dina ord får mig alltid att vilja fortsätta följa min egna väg och mina mål. Inte göra som alla andra,som man "borde" bara för att...

    Fortsätt att inspirera!!! Va spännande med månaderna i Mexiko, hoppas det blir några inlägg därifrån;)

    Bella

    SvaraRadera
  11. Hej Bella,

    Tack för dina fina ord, hoppas att ni har all lycka i Spanien med familjen och självklart kommer jag skiva mer från Mexiko...förutsatt att Ann Christin fortsätter att ta in mina inlägg...Framförallt är jag intresserad av varför mexikanerna är mer glada än oss svenskar trots att de på många sätt har ett mycket svårare liv? Det ska bli intressant att testa några av mina ideer i en ny miljö........:-) Hoppas du fortsätter läsa.

    Hälsningar - Oskar

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin