fredag 28 januari 2011

Posten är ute och cyklar





Fotograf/Källa:Posten






Att cykla ger en effektiv och mångsidig motion. Dessutom är cykeln både miljövänlig och billig. Cykeln fungerar lika bra för resor till och från arbetet som till semesterresor. Utrustar man cykeln rätt går den att använda året runt.


Den 27 januari lanserade Posten en ny frimärksserie med temat cyklar. Vad många kanske inte känner till att man kan föreslå frimärksmotiv och cyklar är ett populärt förslag. I Postens idébank om frimärken finns mängder med brev från cykel- och frimärksvänner som önskar se mer av detta "trevliga, miljövänliga och hälsobefrämjandefordon" på frimärken. Senast 1999 gav Posten ut fyra olika frimärken på temat och nu är det dags igen. I sin bulletin lyfter man fram cykelns historia och betydelse.

I Sverige fick cykeln från början störst betydelse på landsbygden. Fordonet blev en frihetssymbol som hjälpte till att bryta landsbygdens isolering. Men det var inte billigt att köpa en cykel, under 1920-talet en tredjedels årslön för en lantarbetare. Successivt gick priset ner och cykeln blev det första och egentligen hittills enda fordon som blev var mans egendom.


Projektet har haft arbetsnamnet ”livscykeln” eftersom man ville lyfta vardagens cyklar, allt från barnets trehjuling till den trehjuling som bland annat är ett bra hjälpmedel för äldre personer.De cyklar som är med är:


  • Trehjulingen Monark 523 för personer med bland annat balansproblem, men också för smidiga transporter i stora industrilokaler
  • Crescents låghjuling som kunde tas isär och läggas i bilens bagageutrymme.
  • En klassisk damcykel från Engelsberg
  • En modern pendlarcykel
  • En trehjuling för barn tillverkad i plåt.

Varje frimärksbild har utöver en cykel också ett cykelattribut, som pump, hjälm, kedjeskydd, kuggkrans och tuta. Skeppshult är representerat med två cyklar något som sammanfaller med att de firar hundra år som cykeltillverkare.

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin