tisdag 15 juni 2010

Cykeltisdag: Ladda mobilen när du cyklar!



Bild: Nokia / Newsdesk

Jag går fortfarande kryckor men längtar alldeles väldigt till att jag får börja cykla igen. Om en eller två veckor när jag kan böja knät tillräckligt ska jag i alla fall kunna cykla på min träningscykel men mitt mål är att kunna ta en riktig cykeltur innan sommaren är över.

Nokia introducerar "Nokia Bicycle Charger Kit", en laddare och dynamo och en mobilhållare för cykeln. När man har monterat Nokia Bicycle Charger Kit använder dynamon cykelhjulens rörelse för att skapa energi till mobilens batteri. Strömmen levereras till mobilen via ett 2mmstandardjack.
Enligt Nokia är det här "en viktig produkt av två anledningar, dels är det en bra lösning för människor med begränsad tillgång till elektricitet, dels ger cykelladdaren möjlighet att ta mer ansvar för miljön. Och cykling är på många ställen i världen det absolut vanligaste sättet att förflytta sig, därmed drar man mer nytta av sitt dagliga cyklande genom att också kunna ladda mobilen med cykelns hjälp".

Utan att ha provat måste jag säga att det är en toppenlösning för den som vill ladda mobilen "på väg". "Nokia Bicycle Charger Kit" kommer enligt uppgift att finnas till försäljning innan året är slut.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har gjort ett inlägg om att lappa och laga. Kommer att publiceras idag. Om man vill ta hand om kläder och textilier. Har du några lästips på nätet eller boktips om detta? På nätet tyckte jag det var svårt att hitta.

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk om man kunde lägga all teknik i en om samma telefon så skulle jag vara så intresserad! http://bondjantan.blogspot.com/2010/06/teknik-geek.html

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin