tisdag 10 maj 2016

Transmongoliska järnvägen - del 3, Kina

Finally in Beijing

Förra veckan bloggade jag om Mongoliet och man kan även läsa första delen av min transmongoliska resa, när jag besökte Ryssand. Här kommer del tre som handlar om dagarna i Kina.

I förra inlägget somnade jag vid den kinesiska gränsen medan man som bäst höll på att byta underrede på tåget. Jag vaknade upp tidigt nästa morgon och fann att landskapet var helt förändrat med dalgångar och terasser istället för ökenlandskap. Jag såg tyvärr också otroliga mängder med skräp överallt. De sista milen in till Beijing ägnade vi åt att spana efter muren eller att prata med våra medresenärer.

Till sist rullade vi in på en av järnvägsstationerna i Beijing. Där var det varmt, uppåt en 15 grader så det var lite tungt att släpa på min vinterjacka. Vi lyckades växla pengar och hitta en taxi som ville köra på taxameter och så kom vi till vårt hotell som låg i hutongerna ganska nära förbjudna staden.


Fried noodles, mushromms (?) @ Fortune

God mat!

Vi gav oss mer eller mindre direkt ut på upptäcksfärd och njöt av det varma vädret. En förmiddag kom det ett par droppar annars hade vi solsken varenda dag under hela resan.
På bilden ovan kan man se den första måltiden vi åt i Beijing  - väldigt gott! Överlag åt vi mestadels väldigt god mat i Beijing även om det sällan talades engelska. Det fanns mycket vegetarisk mat och det gick oftast att ta reda på om det man ville ha innehöll kött eller inte. Om man som jag inte dricker öl kan man prova olika typer av varma eller kalla fruktdrickor - oftast kan samma typ av dricka fås varm eller kall så det är bra att specificera vad man vill ha. Jag är ju en tedrickare av stora mått så jag tog naturligtvis även tillfället i akt att beställa in te till maten, oftast ingick det dessutom.

Eating streetfood...

Spännande street food

Vi passade även på att prova olika typer av "street food", på bilden ovan en typ av karamelliserade frukter på spett. En annan Beijingspecialitet var yougurtdricka och det fanns gott om olika typer av bakverk.

Untitled

Däremot var jag för feg för att prova insekter och skorpinioner. Det gjorde inte mitt ressällskap heller.


Summer palace

En del av Sommarpalatset

Av de aktiviteter och utflykter vi gjorde så gillade jag verkligen sommarpalatset även om vi gick och gick och gick... Det kändes inte lika mycket som en samling byggnader  - vilket är känslan man får av den Förbjudna staden. Vi besökte också flera av parkerna. Det kostade bara några yuan i entré och det var roligt att titta på folklivet. Vill man ha fin utsikt över t. ex förbjudna staden så rekommenderas ett besök i Jingshan Park(som låg precis vid vårt hotell, Shatan hotel). Jag inspirerades även av de pigga pensionärerna vars dans man bland annat kunnat beskåda på mitt instagramkonto, ankixgram. Beihai Park besökte vi också flera gånger eftersom det var ett smidigt sätt att ta sig till området kring Drum and Belltower där vi åt vid ett par tillfällen.
Det sistnämnda var ett område som vi verkligen gillade, skulle jag åka tillbaka till Beijing skulle jag kunna tänka mig att bo där (det finns flera bra hostels i området). Nanluoguxiang var en mysig gata men gränderna omkring hade också många roliga kaféer och affärer. Lite hipsteraktigt vilket vi gillar :-)

image

Ensam på muren

Utflykten till en del av muren då vi cyklade var också en upplevelse.Som man ser på bilden var det i princip inga andra turister där, vi träffade bara på en kille - en 2 m lång islänning!
Överlag var det väldigt få västerländska turister i Beijing, däremot horder av inhemska turistgrupper där alla hade likadana orange eller blå fantahatter/kepsar.

Att cykla var kul men annar så gick vi väldigt mycket överallt, eller så tog vi buss/metro. Eftersom stationernas namn var transkriberade så var det ganska lätt att åka kollektivt. Det var heller inte speciellt trångt så länge man undvek morgonrusningen. Köper man ett "fylla på kort" så blir det dessutom extremt billigt.Vi åkte även taxi några gånger efter att ha varit ute och ätit på kvällen (man får inte glömma ett visitkort med hotellets namn och gärna en karta över var det ligger) vilket inte heller var så dyrt.

Almedahls @ Uniqlo

Uniqlo satsade på svenska mönster...

Däremot shoppade vi inte speciellt mycket, det är ju annars populärt med sk "shoppingresor till Beijing". Lite roliga matvaror, någon souvernir till barnen. Till mig själv köpte jag en matlåda och lite underkläder på min favoritkedja - japanska Uniqlo. På den sistnämnda kunde man köpa en limited edition kollektion med kläder som bar mönster från svenska Almedahls. Det var lite surrealistiskt med t-shirten där det stod "Strömming - vår egen goda lilla fisk"...

Efter sex dagar var det dags att åka hem igen. Jag kände mig ganska nöjd med Beijing men definitivt sugen på mer av Kina! Även hemresan gick bra, inga förseningar och allt vårt bagage följde med. En bra avslutning på en fantastisk resa!

Mer
Beijing hidden gem – Nanluoguxiang
Visiting Beijing Parks on a Budget

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jättekul att läsa! Vi bodde i hutongerna väster om Beihaiparken och kunde trassla oss på cykel till Trumtornet och de trevliga kvarteren runt omkring. Just det "västerländska myset", som vi började kalla det, får man leta lite efter i Kina tycker jag. Dit turisterna hittar, där kan man finna fik och butiker som lite mer liknar det vi har vant oss vid att gilla - och som de trendkänsliga unga kineserna själva gillar också förstås. I Guangzhou där vi bodde fanns det ett par tre områden dit man kunde åka för att "andas ut" lite. Och blev lysrörs- och grällhetsångesten alltför svår hade vi nära till Hong Kong;-)

    SvaraRadera
  3. Jag gillade lysrör och det genuint kinesiska också, ska jag säga.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin