måndag 2 maj 2016

Alltid bättre (och billigare) att rensa än att köpa nytt!







Helgen ägnades åt städning och rensning som vanligt... På söndagen gick barnen över till sin pappa och eftersom vi skickar det mesta av deras kläder och saker emellan oss så brukar det innebära en hel del rensning och sortering på köpet. Barnen växer som ogräs just nu och det innebär att jag ständigt behöver rensa bort urvuxet eller sådant som är på gränsen till att växas ur. Den här gången fyllde jag bland annat en kasse med skidbyxor och liknande - de kommer garanterat inte att passa nästa februari.

Jag gjorde mig också av med barnens "växa i" låda som bott under min säng. Dottern visade sig i princip ha vuxit i allt och det som blev över ville hon ändå inte ha. Till sonen blev det bara en jacka och en skjorta kvar och det hängde jag in i hans garderob.
Jag anar att mina köpa och spara dagar är över. Tidigare har jag alltid köpt på mig på rea och lagt i min "växa i låda" men med tanke på hur smaken ändras och hur de växer just nu får jag gå över till just in time istället för just in case.

Rensningen innebar även att jag fick en förvaringslåda över vilket blev perfekt till mina reseprylar som förvarats i papperskassar höst upp i sonens garderob (och nu senast på vardagsrumsgolvet). Nu är det betydligt lättare att hitta det jag letar efter och jag slapp även köpa nya plastlådor att ha sakerna i... Som sagt, alltid bättre (och billigare) att rensa än att köpa nytt!

Om ni undrar vilken typ av reseprylar det är så kommer jag att skriva mer om det i mitt inlägg om "livet på Transmongoliska". Imorgon handlar det däremot om hur det var att besöka Mongoliet.

2 kommentarer:

  1. de växer - och gör sönder, jag lagar ibland.

    SvaraRadera
  2. Mycket klokt! Jag kämpar med att få min fästman att tänka så. Huset är redan överfylld och min grejer har inte flyttat in (och jag har också favoritkastruller och knivar och allt möjligt... så nä, det behövs inte mycket mer i vårt liv - tyvärr fylls fortfarande loppislådorna mest med mina grejer, men det ska det förhoppningsvis bli ändring på!)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin