måndag 23 maj 2016

Matmåndag: Priskrig på ost

Cheese pie

 Ostkaka, mums!

Det känns som om veckorna bara rusar förbi. Särskilt när jag har barnen går det i ett från morgon till kväll - och veckorna som jag inte har barnen ska det städas och hinnas med allt annat, komma i kapp på jobbet, jobbresor etc.
 

Just nu håller jag som bäst på att förbereda mina 40-årsfiranden vilket innebär en hel del fixande och trixande för att hålla nere kostnaderna. Eftersom jag under en längre tid har haft koll på passande extraerbjudanden (kex, chips, dricka etc) har jag inte kunnat undgå att det verkar råda priskrig på ost. Mest varje vecka är det erbjudanden på olika typer av prästost och liknande ostar där kilopriset ligger på 39,90 till 49,90 mot mer normala 59,90 och 79,90 - är det ett vårtecken eller finns det ett ostberg någonstans som dumpar priserna.

Vi har ju haft en diskussion om ost tidigare och den här gången verkar det vara olika varumärken också, både stora och små leverantörer så vitt jag kan se. Det får mig att fundera på hur handlarnas marginaler ser ut. Men nu har jag i vart fall ett mindre ostberg i min kyl.


Jag har en hel del blogginlägg liggande (bland annat de som jag utlovade förra veckan) och även några på idéstadiet - bland annat har jag testat Matsmart och Earn'd it - två skilda tjänster som bägge kan användas för att få ner matkostnaderna. Sen blir det nog ett "så ordnar du budgetfest" inlägg också men det får bli senare i juni när festerna går av stapeln.

6 kommentarer:

  1. Tänkte att jag skulle tipsa dig om en tjej/kille som har en blogg som heter, "Cooking on a bootstrap", Känner du till den? Jack Monroe var ensamstående med ett litet barn när hon blev arbetslös-och fattig. Detta ledde till en omvälvande förändring i mathållningen. Maten blev billigare, hälsosammare och godare. Bloggen blev väldigt populär och den ledde till ett krönikörjobb på tidningen, The Guardian, samt till kokboken,A girl called Jack. När hon var arbetslös så var hennes matkostnader nere på ca 600 kr i månaden. Nu har hon skrivit fler böcker med recept som passar en fattig plånbok. Precis som du så är hon en inspiratör, vad det gäller att tänka i nya banor/ Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har läst om jack tidigar eoch faktiskt ett halvfärdigt blogginlägg om henne liggande... Kanske dags att få det färdigt!

      Radera
  2. (måndagar hittar jag fina dessertostar för halva priset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! En god och riktigt mogen dessertost kan ge en riktig guldkant på veckan.

      Radera
  3. Ost är billigt pg överskott. Eu har motsvarande halva SE produktion i överskott och prognosen inför 2016 spår en ökning upp till två gånger SE produktion. Irland har platan i botten och satasar på att öka 15% i år. Sverige kommer minska minst 2%. 2% mindre mjölk levererad av producenter som följer svensk djur och miljöskyddslagar. Gmo fritt foder. Låg antibiotikaanvändning. Balanserad hantering av gödning och gödsel. Förra sommaren fick mjölkkrisen mycket uppmärksamhet i media. Vi har bara sett början av detta. Överskott dumpar priser. Ökad import. Fler fyndlägen för konsumenten framöver skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Intressant! Jag misstänkte att det kunde ligga något sådant bakom. Jag köper för det mesta svensk ost, i allaf all när det gäller "smörgåsost".

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin