onsdag 3 juli 2013

Mer om och av Thoreau

Dagbok




Henry David Thoreau (1817–1862) var amerikansk filosof och författare. Hans klassiker Skogsliv vid Walden har påverkat många människor över hela världen allt sedan den först gavs ut i USA 1854. Bakgrunden till boken var att Thoreau 1845 byggde sig en stuga vid tjärnen Walden nära den lilla staden Concord i Massachusetts, USA. Thoreau som själv vad född och uppväxt i Concord fick marken av sin gode vän Ralph Waldo Emerson. Thoureau levde sedan där nära naturen i över två år och hade under tiden färre kontakter med civilisationen än annars. Skildringen av det enkla och oberoende livet i skogarna är ett exempel på hans kritik mot det framväxande moderna samhällets avigsidor.

Bestäm dig för att inte läsa någon bok, inte ge dig ut på någon vandring, inte påbörja några företag som  andra än sådana som du kan stå ut med att redogöra för dig själv. Lev på så sätt medvetet.
Våren 2010 recenserade jag Walden och nyligen lånade jag den tunna volymen "Dagboksanteckningar" på biblioteket.
Under hela sitt liv förde Thorueau dagbok. Han kommenterar sina grannars liv och leverne, skriver ner sina sina naturiakttagelser och kommenterar samttida händelser. Vid sin död hade han fått ihop 39 volymer.De gavs ut i en första samlad utgåva 1906 och har getts ut i flera versioner sedan dess.

Vi kan förvissa oss om att varje bok eller mening som tål att läsas två gånger också har tänkts två gånger.

Dagboksanteckningarna är översatt och kommenterad av Lennart Nilsson. Det är en tunn bok, bara 87 sidor men de är fullmatade med tänkvärda citat. Många av citaten handlar om Thoreaus fascination inför naturen men han kommenterar även slaveriet och sitt val att leva medvetet. Perfekt sommarläsning såvl soliga som regniga dagar!

För den som vill fördjupa sig mer i Thoureau har Ellerströms förlag gett ut Fågeldagbok - anteckningar om fåglar och natur. Även den har ett förord och är kommenterad av Lennart Nilsson.

3 kommentarer:

  1. http://larspsyll.wordpress.com/2013/07/02/swedish-housing-bubble/

    Swedish housing bubble-Professor Lars Pålsson Syll-

    SvaraRadera
  2. Lennart är min svärfar, så de här små pärlorna har jag läst. Inte säker på att jag hittat dem annars:)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag försökte hitta mer information om Lennart! Jag blev så nyfiken på varför han fastnat för Thoureau! Inte ens på förlagets sida kunde jag hitta något!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin