tisdag 20 november 2012

Intensivt


Untitled

Det är november men känns nästan som december med inbjudningar till julfester, adventsfirande och glöggprovningar och allt. Jag ägnar mig åt att skriva tentor (läser lite intressanta kurser vid sidan om jobbet), planerar barnkalas, packar ner vaser, tvingar dottern att prova lucialinnen (det ena var för litet och det andra var naturligvis för stort), budar på hus, trixar med lägenhetsbyten och funderar på om vi möjligtvis kan tränga ihop oss i en etta tillfälligt, barnen och jag.

Jag läste om ett gammalt gästinlägg från Oskar om valmöjligheter och det är väl det som är ett av mina problem just nu - i-landsproblem...  Ska jag satsa på hyresrätt, bostadsrätt eller fristående hus? Ska jag vänta på rätt hus/lägenhet eller ta något "så länge"?
Samtidigt begränsas jag i mina val av att jag behöver bo nära barnens pappa (för att inte barnen ska behöva åka buss fram och tillbaka mellan hemmet, skolan och fritidsaktiviter - som i dagsläget ligger på gångavstånd från varandra), att det finns ytterst lite hyresrätter här i villaförorten och dagens huspriser är som de är...

Enda sättet att skaffa sig en hyresrätt är att byta lägenhet vilket inte är det lättaste trots alla lägenhetsbyteswebbplatser. Den genomsnittliga väntetiden för att få ett hyreskontrakt genom Boplats Göteborg är minst 3 år - och då vill jag ändå inte bo i de mest attraktiva centrala delarna av Göteborg. Och för tre år sedan räknade jag inte riktigt med att jag skulle behöva leta hyresrätt.

Jag är ändå lyckligt lottad som har pengar att lägga in i en ny bostad  - samtidigt har jag förlorat budgivningar för att jag håller fast vid min budget med luft i. Man ska kunna ha råd med annat än att bara bo, särskilt när man är ensam halva tiden. Och då kommer jag tillbaka till det där med att bo i ettan alla tre, ett gyllene tillfälle att prova på det där med miniboende men som tyvärr skulle innebära busspendling för barnen...

Så jakten på rätt boende fortsätter. Just nu är jag inne på att bostadsrättsradhus är det rätta för mig. På söndag är det visning igen - håll tummarna!

1 kommentar:

  1. Visst är valfrihet ett i-landsproblem men likväl ett problem och det finns sällan alternativ som är enbart positiva eller negativa. Tex ett boende som ligger bra till kan vara dyrt medan ett som ligger sämre till kan vara mer tillgängligt prismässigt etc. Därför blir det en avvägning i de flesta fall...

    / Oskar

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin