måndag 20 augusti 2012

Tillbaka i vardagen

Förra veckan kom jag äntligen tillbaka hem efter semester, cykeltur, semester + konferens. I slutet av juli var det dags för sommarens stora utmaning, Cycling for libraries 2012 som i år innebar en en cykeltur från Vilnius, via Riga med målgång i Tallin.

. IMAG0570

Packad och klar, på väg till tåget i Köpenhamn

Jag och min cykel tog den långa vägen dit med ett antal olika transportmedel. Eftersom jag var på semester i Mols började jag med buss/färja från Jylland till Köpenhamn.Väl där plockade jag isär cykeln för att kunna smuggla ombord den på tåget från Köpenhamn till Stockholm. På Stockholms centralstation hämtade vi upp en annan cykel samt monterade ihop min innan det var dags att cykla ner till Värtahamnen där vi skulle ta färja till Riga.
Det blev drygt ett dygn i fantastiskt vacka och trevliga Riga innan vi åkte vidare med buss till Vilnius (utan våra cyklar då de fick skjuts med lastbil). Vi hann med en rundtur på kanalen, äta god mat, besöka matmarknaden och lite planlös sightseeing.

Cyc4lib 2012

Patrick från Boston & jag, bild: Entressen kirjasto

Lördagen den 28 juli påbörjade vi cykelturen med en sväng i och omkring soligt Vilniu. I Litauen cyklade vi även till slottet Trakai innan vi fortsatte med buss till Lettland och Riga. I Riga hade vi seminarium och kulturell kväll i återanvändningens tecken.
Där stannade vi två nätter innan vi fortsatte norrut mot tidigare okända orter som Sigulda, Valmiera och Valga. Vi fick höra lettisk körsång i landsortskyrka, lära oss lettiska folkdanser, äta god mat, hälsa på borgmästare och ministarar samt besöka en mängd olika bibliotek.

Cyc4lib 2012

Bild: Entressen kirjasto

I Estland cyklade vi igenom/besökte orter som Rakvere, Elva, Otepää och Loksa. Vi fick uppleva åskväder, sauna, vattenfall, dansuppvisningar och lite motvind på slutet innan vi på kvällen den 7 augusti äntligen gick i mål i Gamla stan i Tallinn.

Min kollega Ali, från Stockholms stadsbibliotek, & jag i estnisk skolmatsal, i full gång med att leda en quiz om allt vi upplevt under turen, bild: Juhamanninen

Den stora behållningen med årets cykeltur i jämförelse mellan förra året var att uppleva länderna och deras kultur. Det som fascinerade mig var den stora skillnaden mellan Estland, Lettland och  Litauen - eller Baltikum som vi gärna klumpar ihop dem som. Det är betydligt större skillnader mellan dessa tre länder än mellan exempelvis de nordiska länderna. Estland ligger närmare Finland, både språkligt, och vad gäller infrastruktur. Man har även euro och den dominerande religionen är protestantism även om många är katoliker. Lettland däremot är det något fler protestanter än katoliker. Rent språkligt ligger lettiskan närmare litauiskan, bägge är baltiska språk. I Litauen är majoriteten katoliker och landets historia som stormark är väldigt intressant. Ändå är det till Lettland som jag främst vill återvända, kanske blir det en cykeltur nästa sommar..

2012-08-09 13.03.57

En gata i Gamla stan, Tallinn - cykeln i skyltfönstret har stickgraffitti på sig

Vi stannade kvar ytterligare två dagar i Tallinn. Det var bra att ha några dagar på sig att varva ner, säga farväl till nya och gamla vänner m.m - till skillnad mot förra året då jag mer eller mindre reste hem direkt för att jobba och vara med på ett studentfirande.Vi bodde på KKNight house, ett trevlig litet vandrarhem i Gamla stan som bland annat tvättade våra stinkande cykelkläder gratis :-)
Tallinn var överlag en positiv överraskning! Vi tillbringade den mesta tiden i gamla stan, promenerade omkring, passade på att få massage och åt god estnisk mat.

Därefter fortsatte vi med snabbfärja till Helsingfors då jag skulle besöka bibliotekskonferensen; IFLA World Library and Information Congress (stort tack till Biblioteksföreningen för stipendiet som gjorde det möjligt!). Liksom under cycling for libraries bodde vi på ett vandrarhem som övrig tid under året var studentboende.

2012-08-16 13.49.42

Stickad polisbil på konstmuseet Kiasma i Helsingfors

Trots intensiva konferensdagar hann jag även med att träffa gamla och nya vänner från Cycling for libraries 2011 & 2012, cykla runt i Helsingfors med omnejd, göra lite sightseeing samt besöka några finska bibliotek innan det var dags att återvända med färja till Stockholm. Tillbaka på svensk mark återstod det bara att montera isär cykeln, packa ner den och återigen smuggla ombord den på X2000 mot Göteborg. Ett tips är att det ofta finns mer plats för bagage i sista vagnen.

Det har varit ett par fantastiska veckor men jag har saknat familjen. Det är skönt att vara hemma men vemodigt att lämna alla nya och gamla vänner. Förhoppningsvis ses vi snart igen. Det diskuteras redan en midvinteråterträff hos vår norska kollega som har fått jobb i nordligaste nord Norge...

Imorgon kommer jag skriva lite om hur det är att cykla i Helsingfors