onsdag 22 augusti 2012

Bokonsdag: Stöka, en vardagskalender





Den här boken har jag haft i min bokhylla ett tag. Jag lånade den på biblioteket, gillade den och när jag hittade boken på loppis för 10 kr slog jag till. Sedan dess har den tyvärr blivit stående i bokhyllan. Nu i höst håller jag på att rensa i mina bokhyllor så det blir lite gott och blandat på bokonsdagarna.



Tänk vad ovanligt det är att någon på jobbet en vanlig onsdagsmorgon säger: "Jag hade en sådan härlig kväll igår" Veckorna bara rusar på och helgen hinner knappt börja innan den är slut och brukar oftast gå åt till att att ta tag i allt man inte gjort i veckan. Alla suckar över allt man måste hinna och hur kort tiden är".

Med den här boken vill författaren Estrid Bengtsdotter lyfta fram de enkla nöjen i tillvaron, som t. ex att bara stöka hemma. I boken får man tips om månadernas olika firarmöjligheter, säsongens råvaror, enkla sätt at tumgås m.m


Boken är uppdelad månadsvis och i augusti tipsas det om vara händig hemma innan hösten drar igång. Hösten innebär ofta en känsla av nystart och har man varit hemifrån under sommaren ser man ofta sitt boende med nya ögon vilket kan ge energi till större eller mindre förändringar.
Augusti är även en månad när man kan bli lycklig över den välkända vanliga vardagen, färska rotfrukter och att det fortfarande är varmt. Sådan kan man fira med exempelvis kafferep eller skördekalas.
I augustikapitlet kan man även läsa på om konsumenträtt eller lära sig göra rårörda lingon.

I september däremot är det fokus på äpplen och enkla saker man kan unna sig. Varför inte plocka fram några gamla sällskapsspel eller upptäck kulturutbudet där du bor.


Det jag gillar med boken är att författaren lyfter fram vardagens guldkorn och de enkla men ofta förbisedda nöjena som kan lyfta en vanlig vardagkväll. Ikväll ska jag t. ex sätta mig med en kopp te i soffan och titta på en gammal Audrey Hepburn film. Jag tittar nästan aldrig på TV men ikväll blir det filmmys när barnen har somnat. Allt för ofta ligger fokus på alla årets stora fester och firanden. Jul, midsommar och påsk i alla ära men jag vill att vardagen också ska vara minnesvärd!

Om författaren
Enligt förlaget är Estrid Bengtsdotter journalist och en rutinerad vardagskonstnär som får ihop ett hektiskt yrkesliv med en stor bekantskapskrets och en lustfylld vardag tillsammans med dottern Siri. Hon har även skrivit boken Städa!

Mer
Estrid tipsar om hur man julpyntar lagom
Estrids 9 snabb städråd

4 kommentarer:

  1. Åh, den är så mysig den boken. Snacka om livstilsläsning på ett sunt sätt! Glöm inte de goda muffinsen, tror de finns i mars månad:) Idag åker kalendern fram, det var faktiskt ett tag sedan jag njlt av den nu!

    SvaraRadera
  2. Åh, nu blir jag sugen på att läsa denna. Ska kolla om den finns på bibblan!

    SvaraRadera
  3. Låter som bra tankar, att njuta av det lilla. Jag tycker väl att jag lyckas med det ibland men ibland rusar allt bara på för fort.
    Ska fundera på att läsa boken för att få lite mer inspiration.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin