måndag 5 december 2011

Små barn – kraftfulla konsumenter

20d_4165_1612crop-75

Bild: Indiana Stan


Barn och konsumtion är alltid ett intressant ämne. I februari i år bloggade jag  t. ex om dokumentären Köpgalna barn (en något missvisande titel då den heter Consuming kids i original), som du kan se här.
Hur stort inflytande har barn egentligen på sina föräldrars plånböcker? Större än vi vill erkänna förmodligen. Medvetenheten hos barn kryper allt längre ned i åldrarna, jag märkte själv en enorm skillnad när mina barn började skolan. Barn har den senaste tiden allt mer kommit att uppmärksammas som aktiva och kraftfulla konsumenter, något som egentligen inte förvånar om man tänker på att:

• Dagens svenska barn har mer pengar att röra sig med och köper mer än tidigare generationer.
• De blir aktiva konsumenter i allt yngre åldrar.
• De möter allt mer subtila reklammeddelanden i sin vardag.
• De har mer inflytande på föräldrarnas konsumtion än någonsin tidigare.

Erika Lundby är doktorand inom socialt arbete på Linnéuniversitet i Kalmar. Hon forskar framförallt om barns konsumtion. Hennes avhandling behandlar barns relationer i förhållande till ekonomiska resurser och konsumtion.Som ett led i avhandlings­arbetet har hon sammanställt vad forskningen hittills visat om 7- till 12-åringars konsumtion (se under mer). Hon har även intervjuat nioåringar och kommit fram till att hos dem används konsumtion för att behålla platsen i gemenskapen, i gänget. Här kan jag se ett problem om barnen inte har ekonomiska möjligheter (eller föräldrar som vill lägga pengarna på sånt) att hänga med i kamraternas köpvanor. När ska barnen få mobiltelefoner t. ex.

När barnen blir något äldre, i 10-12 åldern blir de intressant nog mer skeptiska till reklambudskap. Det är något jag ser fram emot! Mina 7 & 8-åringar verkar gå på precis vad som helst och har väldigt svårt att skilja på reklambudskap och fakta.

Mer
Ont om pengar – det vet barnen om
Kunskapsöversikt över barns konsumtionsmönster av Erika Lundby (Växjö universitet, 2008)
Det kostar på att vara tonåring





3 kommentarer:

  1. Forskningen verkar stämma fint på vårt hem också... 13 åringen har ett bra tag gärna propagerat för småsyskonen att "de (reklammakarna) vill bara ha era pengar". Storasyster 11 år ha sedan en tid tillbaka fallit in i kören :-).

    SvaraRadera
  2. Jag minns så väl när sonen var liten och tyckte att vi skulle köpa sånt där rengöringsmedel till toan så att den också kunde glittra så där fint som på teve.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin