onsdag 26 oktober 2011

Bokonsdag: Sveriges 100 märkligaste sevärdheter

100

Sverige är konstigare än man tror.”

 Så här på hösten kan det passa på att planera in en liten weekendresa på hemmaplan eller varför inte fundera på var du vill åka nästa sommar.

”Mycket udda, besynnerligt och gammaldags döljer sig i det på ytan så moderna och strömlinjeformade Sverige. Den här boken är en guide till landets 100 märkligaste sevärdheter. Regalskeppet Vasa, Liseberg och Skansen är inte med. Det är jättefina attraktioner, javisst, men dem kände du redan till. Och då är de ju, på sätt och vis, inte så märkliga längre.
Jag vill i stället berätta om mer okända platser och företeelser, som har en egendomlig historia eller är konstiga på något annat sätt.
Sånt där man skriver hem om, eller gärna berättar om för förundrade kompisar och grannar. Mitt främsta kriterium har varit att det ska kännas kul eller så märkligt att man inte riktigt tror att det är sant."
ur förordet till boken

I vårt avlånga land ryms det uppenbarligen fler udda platser än man kan anar, i alla fall om man ska tro den här boken. Vissa av sevärdheterna är kända (Nimis, Gekås, biologiska museet i Stockholm) medan andra är mer okända (pyramiden i skogen, Kutens bensin på Gotland  &Sagabiografen i Adak) - i alla fall för mig.  
I Göteborg hittar jag bland annat hotel Eggers, ett ställe som ligger knappt 100m från där jag jobbar och där jag faktiskt ätit lunch för ett par år sedan.  Nu känner jag att jag måste gå dig igen och ta mig en ordentlig titt på stället. I Göteborg finns även fiskauktionen, Partille bokhandel (där har jag varit!), Andra Långgatan (känns inte så exotisk...), Malmska valen (en klassiker) & Kinesiska muren och Sveriges äldsta Kinakrog (där har jag också ätit även om det var många år sedan)..

Författaren har också rangordnat alla konstigheter och utsett en vinnare, nämligen Kvarntorpshögen söder om Örebro.

Den är 100 meter hög och det slår upp rökpuffar ur den. På slänterna finns besynnerliga konstinstallationer och man har satt upp varningsskyltar. Marken är het, delvis farlig att beträda. Det är jättekonstigt. Som en annan planet. I Närke.

 Det här är en perfekt presentbok till den som gillar att se sig omkring men passar också bra som semesterinspiration.  Min bok kommer från biblioteket men jag är faktiskt lite sugen på att köpa mig ett eget exemplar.

Om författaren Fredrik Kullberg är journalist och författare. Han har tidigare varit med och skrivit Kulor, cash & kosing - konsten att få ut mer av sina pengar - tillsammans med killarna bakom Lyxfällan: Mathias Andersson, Charlie Söderberg.

Mer
Bildspel på sevärdheter ur boken
 Se inslaget från morgonsoffan i TV4.
Erik Forsberg bloggade om boken och har besökt några av sevärdheterna

4 kommentarer:

  1. Den måste jag låna och se om jag har någon märklig sevärdhet här där jag bor!

    SvaraRadera
  2. Härligt tips... Såna där udda saker är ofta väldigt roliga...

    SvaraRadera
  3. Kul, tack!

    Här är något som du kanske skulle gilla, Klädoteket, låna kläder som på biblioteket: http://kladoteket.se/


    /MT

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin