onsdag 5 mars 2008

Deltid smartare än städjälp?

Bild: Big Fat Rat

Terri Eriksson funderar på om det inte kan vara smartare att gå ner i tid än att anlita städjälp;

Vi testade nyligen att köra en storstädning hemma. Fakturan gick på 3400 spänn. Även med skatteavdrag är det så mycket pengar att jag verkligen börjar fundera på om det inte är mer ekonomiskt smart (om än långt tråkigare) om jag eller maken bara går hem tidigare varannan fredag och skrubbar badrummet. Och det stora problemet kvarstår: även om lägenheten är fantastiskt ren så har vi precis samma osorterade pappershögar i hallen, vardagsrummet, köket och arbetsrummet att bråka om.
Jag tror att Terri kan ha en poäng där. Jag har tidigare skrivit om att anlita städhjälp och jag är fortfarande kluven. Jag skulle vilja ha städhjälp ibland. T ex om man skall ha fest så skulle det kunna vara bra om man kunde koncentrera sig på att göra iordning och laga mat istället för att börja med en storstädning av lägenheten. Men Min kompis JR är fortfarande helnöjd med att ha städerska men vår arbetssituation ser också olika ut.

Boktips!
Jag har lånat boken A Perfect Mess: The Hidden Benefits of Disorder--How Crammed Closets, Cluttered Offices, and On-The-Fly Planning Make the World a Better Place. Där kan man läsa om fördelarna med att städa lagom. Enligt författaren Eric Abrahamson, som är professor vid Columbia Business School, lägger vi för mycket tid på att utveckla det perfekta systemet. Vi får helt enkelt för litet tid till att vara effektiva i verksamheten. Han finner vissa organisationer underorganiserade och vissa överorganiserade. Den överorganiserade organisationen spenderar alltför mycket pengar på sina system, på IT, på strukturer, på standards och procedurer och alltför litet tid på själva verksamheten.

5 kommentarer:

  1. Kvinnor har ju alltid gått ner i arbetstid för att hinna städa och ta hand om hushållet... Och därför har kvinnors ekonomi alltid varit mycket sämre än männens, pensionen, allt.

    SvaraRadera
  2. Sant sant... Skall man gå ner i arbetstid får man kompensera genom extra pensionspar eller göra pension till enskild egendom vid ev. skilsmässa

    SvaraRadera
  3. Håller med Hannele här ovan. Tyvärr är det så det ser ut i alla hem jag känner till. Kvinnan håller i hushållet och mannen "hjälper till" i olika grad. I vissa hem är det nästan jämlikt men ansvaret ligger hos kvinnan.

    Skulle din man gå ner i arbetstid för att varannan fredag gå hem och skrubba badrummet?

    Min man är inget bra exempel, han skulle nog inte gå ner i tid för något. Men jag behöver bara se till mig själv. Jag jobbar ca 80 %och det är för att jag vill ha mer tid med familjen och jag vill INTE använda tiden till att städa. Jag skulle personligen aldrig hoppa på städa-badruummet-varje-fredag-tåget.

    Därför har jag den där städerskan som jag är så himla nöjd med. :-)Ingen städångest, inga diskussioner om vem som ska göra vad. Nä, hon är värd varenda krona. Och visst är storstädningen dyr, men veckostädning är det inte.
    Efter avdrag 120 kr/h.

    SvaraRadera
  4. "...inga diskussioner om vem som ska göra vad .."
    Kan vara värt hur mycket som helst i vissa lägen!
    Nora

    SvaraRadera
  5. För oss har det fungerat perfekt:

    * i och med att städfirman kommer en viss dag hjälps vi numera åt att plocka papper etc kvällen innan. Tidigare var det bara jag.

    *Arbetet med att plocka blev plötsligt synligt, och det är dessutom begränsad till en kväll. Innan kunde jag göra det konstant, ex. på min väg till toaletten så plockade jag i hallen, när jag satt på toaletten plockade jag undan där osv.

    *Vi tjänar mer och gillar vårt jobb mer än vad städfirman kostar så vi gör ingen ekonomisk eller personlig vinst på att en av oss skulle städa. (Desutom får jag inte städa då jag har foglossning, och fysisk aktivitet leder i mitt fall ofta till sjukskrivning vilket är bara deprimerande.)

    *Vi har slutat att gräla om städningen. Kan låta banalt, men är oerhört skönt.

    Nog för att jag gillar köpstopp, men när det gäller tjänster kan det vara svårare att motivera. Ex. så klipper jag inte mitt hår själv, fixar inte vare sig rör- eller eldragningar eller stannar hemma med barnen. För en del kan städning själv vara den bästa lösningen, men för oss blev skatteavdraget ett lyft. Jag lägger hellre mina pengar på det och en fungerande vardag än en semesterresa till Kreta, ett nytt badrum eller en platt-tv.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin