fredag 14 mars 2008

Debatt om modebloggar och köphets

shop or hang , that is the question

Bild på en udda shoppingpåse tagen av gandhiji40

Vad skall man säga? Debatten handlade lika mycket om köpta bloggar som om köphets i allmänhet.
Ebba von Sydow framstod som vettig och hon har onekligen en poäng i att det inte bara skall vara kvinnors konsumtion som kritiseras. Just att kritisera kvinnors konsumtion av exempelvis dyra handväskor känner vi ju igen från förra vårens handväskedebatt men det är något som även blev tydligt efter SvDs artikelserie om konsumtion.
Blondinbella gjorde sitt bästa att försvara shopping och at få betalt för att blogga om vissa varumärken men med kommentaren Jag shoppar för 10000 i veckan... (eller var det månaden?) framstår hon inte direkt som så trovärdig representant för sin bloggs målgrupp även hon hon själv gärna vill framhålla vilken bra förebild hon är.
Tobias Persson, en ung arg komiker, drog ner debttaen till sandlådenivå genom att kalla Ebba & Isabella för för skyltdockor.
Fredrik Fedederley framförde synpunkten att shopping är det som har drivit utvecklingen framåt de senaste hundratals åren. Vetenskap, kultur och annat oväsentligt då?
Maria Wetterstrand var politikerproffsig men hennes koppling mellan att "konsumtionen har gått upp och den psykiska ohälsan också” känns inte helt självklar.
Monica Green tog upp unga tjejers utsatthet och hur dåligt många flickor mår. Fast det hade ju varit bra att få veta vem hon var.
Efter att Stina klippt av debatten med "och nu skall vi diskutera situationen i Irak" så stängde vi av. Därmed missade jag även debatten om debatt som engagerat så många. Kanske lika bra det.

Missade du programmet finns det att se här.

Och läs gärna vad alla andra tyckte om blondinbella, ebba von sydow, maria wetterstrand, stina dabrowski och tobias persson.

2 kommentarer:

  1. Jag har funderat på detta sedan jag inledde mitt köpstopp. Jag ser denna fråga i flera delfrågor, som var och en är nog så intressanta var och en för sig:

    *köphets finns lite varstanns, men det som lyfts fram är den kvinnliga. Jag skulle vilja se lite mer statistik över vilka ungdomar som alla redan sitter i skuldfällan för att ge perspektiv på tjejer och killars shopping.

    *shopping som religion. Varför handlar vi? Har vi kontroll över våra viljor? Att på något sätt påstå att man inte blir påverkad av reklam/ bloggar/ tidningar är att uttrycka sig oerhört naivt alt. stoppa huvuden i sanden.

    *shopping som en "biståndsaktion". Jag har svårt att ta argumentet att vår konsumtion skulle enkom vara till godo för tredje världen är ren och skär smörja. Vissa produkter gagnar den lilla individen, men de största vinsterna går inte till de som verkligen behöver pengarna utan till de stora företagen vars aktieinnehavare med största sannolikhet inte är etiopier eller indier. Vad och från var ska man handla?

    *shopping som miljöförstörare (och detta saknade jag i debatten igår). Det tar över 30 år för ett par läderskor att förmultna. Hur många par skor har BlondinBella? Hur mycket energi och vatten går åt att producera dessa skor? Hur stort blir 'the carbon footprint'? All lyxkonsumtion bidrar inte bara till utsugning av tredje världen i form av billig arbetskraft utan också deras resurser att livnära sig själva samt förstör miljön.

    Finns mycket at fundera på.

    SvaraRadera
  2. Tyckte nästan att det värsta var när Fredrik Fedederley sa att shopping ökar välfärden för alla... VIlka alla? Vi is väst då, eftersom det enbart påverkar de som arbetar för slavlöner negativt, dessutom är det ett miljöhot

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin