tisdag 23 oktober 2018

Cykelpromenader i Stockholm




För sex år sedan recenserade jag boken Cykelpromenader Öresund runt. I våras kom  tredje upplagan av boken Cykelpromenader i Stockholm. Jag hade tyvärr inte möjlighet att gå på boksläppet men passade på att låna boken på biblioteket.
Boken är uppdelad i 15 turer/kapitel, ett inledande kapitel om att ta cykel på pendeltåg och båt samt 5 avslutande turer som man kan göra med hyrcykel.
Med hjälp av pendeltåg eller båt når man enkelt start- och slutpunkterna för de 15 första turerna. De åtta första bildar dessutom en 16 mil lång cirkel runt Stockholm.
Den här boken blir bra inspiration både till en van Stockholmscyklist och en besökare som vill upptäcka mer av staden. Det finns tips på både picknickställen och badplatser.

Min egen erfarenhet av att cykla i Stockholm är begränsad. Jag har cyklat lite inne i stan de gånger jag har haft med mig min vikcykel på tåget, till och från färjorna som går till Finland och Baltikum samt till Södertälje men det är allt. Bland de korta turerna är jag extra sugen på Skogskyrkogården då jag gärna besöker platser på UNESCOS världsarvslista.
Köp boken eller låna den på biblioteket som jag!

Om författarnaAnna Fredriksson och Rolf Jönsson är gifta och entusiastiska cyklister. Anna Fredriksson är frilansjournalist och PA-socionom. 

4 kommentarer:

  1. en ny fin om Göteborgspromenader:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/11/harliga-hostpromenader.html

    SvaraRadera
  2. Tack för att du fanns här. Köpstoppsbloggen var en av de första inspirationerna till ett nytt liv och jag tyckte det var så intressant och väntade på varje nytt inlägg med glädje. Hoppas allt är bra. Tack/Eme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! vad glad jag blir av att läsa detta :-)

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin