onsdag 10 oktober 2018

Bokonsdag: Värt en omväg



Bortom stadens brus och vardagens vanliga finns nya platser att utforska. Följ med oss utanför det redan kända.

Den här boken dök upp på nyhyllan på 300m2, ett av mina favoritbibliotek i Göteborg. Jag gillar att utforska okända delar av min hembygd och den här boken inspirerar verkligen till turer i omgivningen. 
Många av de gömda och ibland bortglömda oaserna ligger alldeles framför oss, mitt i staden. Några av de platser vi valt ut är oaser, inte alls långt borta och fortfarande lättillgängliga. Vi söker oss till mer eller mindre kända, och i vissa fall slutna eller reserverade platser i Göteborgsområdet.
Hällmålningen i Tumlehed är en plats som inte är helt lätt att finna men som är väldigt intressant. Den upptäcktes så sent som 1974 av en gymnasieelev. Även Skalbanken i Sillvik en bit därifrån är värt ett besök.
Vi vill finna platser för en stunds rekreation, inspiration och miljöombyte, men även för möjlighet till återhämtning.
 I boken tipsas om Trädgårsföreningen som är ett av mina favoritställen. Eftersom jag arbetar i Nordstan är det väldigt avkopplande att ta en promenad i parken, oavsett årstid.
Vi vill göra dig nyfiken på något nytt i din närhet. Därför har vi valt ut oaser av varierande karaktär, som av olika skäl är värda en omväg.
Några platser som var helt nya för mig i boken, som Oscar II:s fort & Känsö (som man inte får besöka hur som helst)
Det här är en bok som är perfekt att ge i inflyttningspresent till nyblivna Göteborgare men även sådana som bott här länge kan säkert upptäcka något nytt. Eftersom jag bor på Hisingen uppskattade jag att det var så många platser när mig med i boken. 

Om upphovsmännen
Mats Andréasson är ingenjör med lång erfarenhet av vatten och miljöfrågor. Under arbetet med denna bok har det varit särskilt lockande att utforska och förmedla Göteborgs vattenvägar, från källor till älv. han har även gett ut Nordens längsta vattendrag, Den ljusnande framtid är vår, Luleälven möten i norr och Sveriges sjöar en del av oss.

Ulf Moback är landskapsarkitekt och har arbetat för Göteborgs stad under nästan hela sitt yrkesliv. Genom sina olika arbeten på såväl parksidan som stadsbyggnadskontoret har Ulf sett många kända och mindre kända delar av Göteborg med omgivningar och önskar med denna bok inspirera fler att upptäcka några pärlor i Göteborgsområdet.

Krister Engström är fotograf. Mycket av det han fotograferar har arkitektur i fokus och särskilt kulturhistoriska miljöer ligger honom varmt om hjärtat. Mellan uppdragen för olika byråer och magasin jobbar han med bokprojekt. Krister har tidigare gett ut böckerna Stationshus-Järnvägsarkitektur i Sverige, Guide till Göteborgs arkitektur (som jag recenserade för två år sedan), Västsvenska slott och herrgårdar samt Arkitekter och fasader.

Bokn finns att låna på bibliotek och köpa i bokhandeln.

2 kommentarer:

  1. Härligt med ett handfast tips så att man kan semestera hemma, särskilt på sommaren.

    Tack för inspirationen! :)

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin