måndag 8 januari 2018

Matmåndag: Karma räddar mat.

Karma

Smoothiebowl - frukost på språng...

Gott nytt 2018! Idag bloggar jag om appen Karma som räddar mat och minskar svinnet genom att göra osåld mat tillgänglig för konsumenter. Det kan handla om både livsmedel som bröd eller bullar till färdiga rätter eller måltider. Egentligen hade jag tänkt att ha rubriken "Karma is a bitch" men det kan ju feltolkas för det här är ju en riktigt bra app!

Hur Karma fungerar

Karma

1. Restauranger, caféer och matbutiker laddar upp sin osålda mat till Karma-appen.Ofta till halva nypriset.


Karma

2. Karma-användare beställer och betalar för maten direkt i Karma-appen.

3. Användarna hämtar upp maten som take-away på plats inom angiven tid.


Jag har testat Karma några enstaka gånger och har bara positiva erfarenheter. Anledningen till att jag inte använder appen oftare är att jag helt enkelt lagar det mesta av min mat från grunden och inte äter ute så ofta av ekonomiska skäl - men jag tycker att Karma är en kanonidé. Eftersom jag arbetar i centrala Göteborg kan jag välja att få en uppdatering från restauranger i närheten när det finns mat att rädda, som t. ex Togogo på centralen. Jag har också provat appen i Stockholm där det bland annat fanns smarriga bakelser att förbarma sig över...

Har du provat Karma eller någon liknande tjänst?

2 kommentarer:

  1. även om vi nu har fin självavfrostande frys, fortsätter jag med traditionen att äta upp allt i januari... fast inte ens pengarna slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ekonomiskt och ekologisk tradition :-) Jag kör samma.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin