torsdag 18 januari 2018

Klarar du en vecka?

Den här boken fick jag i julklapp... recension kommer...

För nästan exakt två år sedan bloggade jag om krisberedskap med inlägget "Klarar du 72 timmar". Sedan dess har det gått ut påbud om att vi bör klara uppåt en vecka. Det var i försvarsberedningens rapport som kom i slutet på december där man på sid. 77 kan läsa:
Försvarsberedningen anser att den enskilde har ett ansvar givet de omständigheter som råder i kris och krig och föreslår att individen ska ha en beredskap för att klara sin egen försörjning och omsorg under en vecka utan stöd från det offentliga.

Jag har alltid betraktat mitt skafferi och min matkällare som en trygghet ifall krisen kommer men det senaste året (redan innan rapporten kom)  har jag blivit lite mer proaktiv. Jag har bland annat skaffat en vattendunk (som jag även använder när jag campar) och lagrat vattenflaskor. Dessutom sparar jag alla stearinljuststumpar. Detta hade jag nytta av när min jordfelsbrytare gick sönder och jag fick klara mig ett par timmar utan el innan jourelektrikern kunde komma.


På min önskelista står annars en stumpastake (tar både värmeljus och vanliga ljus samt funkar som värmekälla) och en ny batteri- eller vevdriven radio.

Men krisberedskap kan även innebära att man är väl förberedd om man ska transportera sig på vintern - jag har flera gånger varit med om förseningar eller att vi har blivit stående i flera timmar när jag har åkt tåg.

En basic krislåda bör innehålla:

  •  Vatten och mat: vattendunkar, mat som klarar rumstemperatur, campingkök med bränsle eller för utomhusbruk en grill.
  •  Värme och ljus: alternativ värmekälla, ficklampa med extra batterier, stearinljus, värmeljus och tändstickor, varma kläder och filtar.
  • Information: radio med batteri, telefonlista på papper med viktiga nummer.
  • Övrigt: husapotek med det allra viktigaste, hygienartiklar, kontanter. Om elförsörjningen försvinner fungerar inte bankomaterna - därför är kontanter bra. Utan el går det inte heller att söka telefonnummer via internet – då är det bra att ha en telefonlista på papper.
 Källa: Vårt Göteborg 


Vill man införskaffa sig lite krisprylar på liten budget kan man kolla in blocket (campingkök, sovsäckar etc) eller olika typer av överskottslager. Större partier av mat kan man fynda på matsmart.se



Hur tänker du kring krisberedskap?


Mer
Dinsakerhet.se är MSBs webbplats om risker och säkerhet och riktar sig till privatpersoner

6 kommentarer:

  1. nej, vi kan inte ens spola toaletten utan el - pratade med dessa på Bokmässan, vi är hjälplösa. Jag kan koka soppa på spik, ifall jag inte fryser ihjäl...

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi hade sådan situation snöstormen fredag 17 november 1995, fyra barn som fick stanna hemma från skolan - tomt i kylskåpet för hade inte handlat på hela veckan... för en gång skull hade vi inte ens jäst hemma, halvt paket torrjäst eller om bet var bakpulver... Affären stängt också för han kom ju inte fram heller. Vi svalt inte, hittade på... och barnen njöt av all snö!
      Jag gillar inte att hamstra nu när vi är två.

      Radera
    2. (och här om veckan var datorn död, tidningsbudet kom inte... vi hade ingen aning vad som hände ute i världen, radion hade vi i iPad som vad död! Hemskt... jag hittade en gammal trädgårdsradio och batterier till den, kunde lyssna på nyheter i alla fall..

      Radera
  2. min lillasyster bodde kvar hemma i höghus under Tuveras 30 november 1977, kallt... hon fick sova mellan föräldrar i deras säng, lite varmare... ingen toa, inget, vatten kunde man hämta

    SvaraRadera
  3. Har precis köpt ett Triangakök men har ingen T-sprit. Förstår inte varför jag är så trög. Man är så invaggad i trygghet så det blir svårt att ta till sig på allvar, fast jag vet att jag borde. Allt kan ju hända och det är inte fel att vara lite förbered. Elsa

    SvaraRadera
  4. (helt ny bok om att skapa ett miljövänligt hem:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/01/ett-hem-med-omtanke.html

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin