onsdag 23 november 2016

Bokonsdag: En cyklo pedi



Alla cyklar vackert. Alla cyklar sig vackra. All cykling är därmed förtrollande.

Cykling ligger i tiden, som miljövänligt transportmedel, som hobby, som accessoar, och det är bara några veckor sedan som jag bloggade om boken Cykla - två hjul som räddar världen. Idag handlar det om boken med den vitsiga titeln "En Cyklo pedi - allt jag vet om cykling", en personlig och kärleksfull hyllning av Johan Tell.

Boken är upplagd alfabetiskt som en encyklopedi och lyckas på så sätt fånga många olika delar av cyklingens identitet och bakgrund. Här blandas stort och smått, nördigt och brett, viktigheter med det mer lättviktiga. Det kan handla om stadsplanering och kvinnoförtryck (se uppslag Feministen), men också om det absolut bästa sättet att laga en punktering eller varför alla blir vackrare på cykel (se  citatet ovan...).

Tell skriver om hur han utvecklats från en som cyklar till en passionerad "cyklist". I boken gör hans en pilgrimsresa till Bianchis fabrik utanför Milano, cyklar en etapp av Tour de France, hälsar på i Brooks sadelfabrik i Birmingham, letar efter fixiens födelse i New York, tar sig fram på kullersten i Flandern och hänger på cykelkafé i Barcelona. Och han gör många stopp på vägen: via Albert Einstein, Bike in Tweed och farmorsväxlen bland annat.

Just att boken är upplagd som en encyklopedi gör att det blir både en överraskande, lärorik och hela tiden väldigt underhållande resa genom cykelns värld. Den passar bra att bläddra lite fram och tillbaka i. Så här när det närmar sig december kan jag tipsa om boken som en kul (h)julklapp...

Om författaren
Johan Tell är frilansande skribent och har tidigare jobbat 18 år för resetidskriften Vagabond. Sedan han slutade där för ca 10 år sedan har han skrivit flera framgångsrika böcker. Han har fått utmärkelsen Årets Pandabok för "Året runt - det svenska vädret, naturen och årstiderna" och gjort stor succé med "100 sätt att rädda världen" (som jag bloggat om tidigare). Han är också föreläsare, främst inom miljöområdet, och entusiastisk cyklist. Jag har tidigare recenserat hans bok "Trista sevärdheter".

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag undrar om du som är bibliotekarie och miljöintresserad har stött på Inger Källanders serie Osynliga mirakel? Om ja, vad tycker du om dem?

    Inger är författare och lantbrukare och har skrivit en rad böcker där hon beskriver olika ekosystemtjänster. Böckerna vänder sig till barn i lågstadieåldern. Jag snavade över dem när jag kikade på Pärspektiv förlags e-butik, och blev nyfiken på dem. Därav ovanstående frågor :)

    Mvh Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är företagsbibliotekarie och även om jag hänger en del på folkbibliotek så har jag inte stött på den här författaren tidigare. Men jag ska titta närmare på dem!

      Radera
    2. Det ska bli intressant att höra vad du tycker. Jag lånade den om komockan på bokbussen igår :)

      Radera
  2. Har lånat Köp inte den här boken på biblioteket. Ska bli väldigt spännande att läsa eftersom jag förbereder mig för ett köpstoppsår 2017=)
    http://isabitensblogg.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Och smart att låna den på biblioteket :-) Hör av dig om du vill gästblogga här på köstoppsbloggen!

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin