torsdag 15 oktober 2015

Att förutspå konsumenters nästa köp



"Vill du förutspå dina kunders framtida behov? Med hjälp av data och riktigt smart analys kan du få veta vilka personer som har gått in i en ny livsfas med nya behov, vilka som sannolikt kommer att köpa ny bil och vilka som är benägna att teckna ett privatlån."

På jobbet fick jag ett nyhetsbrev som bland annat handlade om olika sätt att förutspå konsumtion. Detta är naturligtvis big business eftersom man på så sätt kan skräddarsy reklam och liknande för att nå olika typer av målgrupper.

Tidigare var det lättare att förutspå hur olika kundgrupper skulle bete sig och förväntades konsumera. De flesta fick barn vid samma ålder och stanna ofta kvar på ett och samma ställe.
Nu för tiden är variationen mycket större efter det finns så många olika typer av livsstilar.

Knepet för att kunna anpassa sin kommunikation är att analysera stora mängder av data. På så sätt ska man kunna få fram kunskap om individer, deras värderingar och vilken livsfas de befinner sig i. På så sätt kan man också lättare sätta sig in i hur de kommer att konsumera och vilken köpkraft de har. Enligt databasleverantörer som Bisnode ska det vara möjligt att genom att kombinera stora mängder data med historiska konsumtionsmönster kunna räkna ut vad individer sannolikt kommer att konsumera härnäst. Det ska t.o.m vara möjligt att säga att en person ”med cirka 70 procent sannolikhet kommer att flytta inom ett år, och han kommer därför behöva såväl bolån som hemförsäkring”.
Människors liv följer en konsumtionscykel. I vissa perioder konsumerar man mer och i andra mindre. Genom att analysera kundens personlighet tillsammans med densammes livsfas och köpkraft kan man göra prognoser över hur mycket olika individer kommer att konsumera i framtiden. Det kan ge en viktig indikation på den totala kundstockens värde för åren som kommer samt hjälpa företag att identifiera de kunder som kommer att vara särskilt värdefulla framöver.
 
På bilden nedan ser man den information man får på hitta.se om man söker på mig till exempel.



Kan inte säga att jag varken är intresserad av hårvård, krukväxter eller att sticka och handarbeta...

Tidigare förlitade man sig mycket på sociodemografiska faktorer som civilstånd, boendeform och inkomst men en även om två personer kan vara lika på pappret så kan man ha helt olika värderingar och köpmönster, se exemplet ovan för mig och mina grannar.
Ett modernare sätt att göra denna typen av analys är att istället använda sig a sk. personas. Det är en metod som används i en mängd olika sammanhang, bland annat för att förbättra bibliotekstjänster (som Chalmers bibliotek). Personas beskriver människor i deras livsfaser, med deras olika beteenden, värderingar och hur det påverkar deras inköps- och kommunikationsprofiler. I filmen ovan kan se exmpel på olika typer av personas och hur deras konsumtion kan se ut.


Big data vs. den personliga integriteten
Som konsument är jag kluven till den här typen av analyser. På ett sätt vill man ju vara speciell, en individ samtidigt inser jag att jag förmodligen konsumerar  i enlighet med kundgruppen "individer med barn i skolåldern som har ett intresse för hållbar utveckling". En annan vktigare aspekt är all den data, de digitala spår som vi lämnar genom vår konsumtion. Det är allt från kundkortsdata, vilka filmer vi gillar på streamingtjänster ,vad vi handlar på nätet, var vi "checkar in" till vad vi gillar på Facebook. Dessa spår är en veritabel guldgruva av affärsinformation men hur påverkar det egentligen den  personliga integriteten? Vill vi att det ska vara som i Minority report där vi får individuellt anpassade erbjudanden så fort vi närmar oss en butik?

5 kommentarer:

  1. HEJ!
    Just det du tar upp späder på min glädje och lust till mitt nya köpstopp som inletts den här månaden och som skall få fortgå tills vi flyttar till GBG tidigast d 1/7 2017. Ev ytterliga tre år senare - beror på om lilla dottern ska gå högstadiet här i Färgelanda eller i Göteborg. Har sålt bilen och kommer att lyckas med första sparkravet som är 12 000 kr på ett år :) Så nöjd. TACK för din blogg och din bok. Jag är såld på ekonomi, down shifting, ekologisk mat, enkelhet, feng shui och ALLT inom de livskunskaperna. TACK för att du slog upp ögonen på mig den den där hösten 2009innan jag drog igång köpstopp 2010. Strumporna har jag räknat i förväg den här gången ;) KRAM fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för glada tillrop! Lycka till med målen och det nya köpstoppet!

      Radera
  2. Intressant inlägg, jag delar din kluvenhet inför fenomen som dessa. Jag tycker också att det finns positiva aspekter med att jag får information om vilka varor som finns enligt mitt konsumtionsmönster - särskilt om man har en ekologisk- eller hållbarhetspreferens så behöver man leta ganska mycket ibland innan man hittar en särskild produkt. Men också lite otäckt att det inte riktigt går att överskåda konsekvenserna av detta nya scanningsystem. Jag misstänker dock att vi överskattar hotet, i likhet med "videovåldet" på 80-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi lär nog inte få veta det förrän i framtiden. Det som jag funderar på är vad som händer om vår data säljs vidare till t. ex försäkringsbolag - "du får ingen sjukförsäkeing för du äter för onyttigt etc"... För att bara nämna ett exempel.

      Radera
  3. lite läskigt att någon vet allt om mej, när jag åker spårvagn, vilka böcker jag läser, hur mycket mjölk jag köper... (direktreklam hade fel om mina intressen :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin