måndag 28 september 2015

Ekovecka i Oslo med mathallsbesök


ØKOUKA er en feiring av norsk økologisk mat som formidler både råvarer, kunnskap og inspirasjon. Uka vil vise frem mangfoldet av landbruk- og matproduksjon i Norge og knytte det til folks hverdag
Förra veckan var det ekovecka i Norge, eller Økouka som de kallar det. Økouka började i Nord-Trøndelag i 2011 och har därefter spridit sigvidare genom landet. Tanken med Økouka är att sätta fokus på norsk ekologisk mat och ekologisktjordbruk . Det är 12 olika organisationer som ligger bakom initiativet; allt från Bondens marknad till Norges Bondelag och Bybi.  



Oslo 

Nere vid Aker brygge var det en mindre variant av Bondens marknad (den stora var i Birkelunden). På marknaden kunde man köpa allt från olika sorters honung till plommonsylt, hjortburgare och kakor.Jag köpte med mig plommonsylt i "gåbortspresent". Det fanns även ett lite minizoo med lantbruksdjur som barnen kunde klappa.

Oslo

Jag provsmakade en svele med rømme, äpplekompott och något sorts "getostströssel". En svele är en sorts tjock pannkaka, den påminner lite om amerikanska pannkakor och innehåller bikarbonat. Den kostade endast 40 kr (billigt för att vara Oslo) och var väldigt god! Perfekt som snabblunch!




Mathallen

Jag passade även på att besöka mathallen, något som stått på önskelistan länge. Mathallen Oslo öppnade 2012 och ligger på den gamla industritomten Vulkan alldeles vid Akerselven. Adressen är Maridalsveien 17 och området består av en blandning av gamla industribyggnader som ligger helt ute i älven och modern arkitektur med mycket stål och glas. Mathallen innehåller både butiker och restauranger och påminner en del om Torvehallerne i Köpenhamn eller Östermalmshallen. För den som vill få en ordentlig introduktion till utbudet finns det sk "Foodie-tours" där man blir guidad i hallen och får provsmaka olika delikatesser.
Just den här gången handlade jag inget men jag tänker komma tillbaka någon annan gång, bland annat för att köpa ost från Den blinde ku eller en smarrig paj från Hello good pie.


Mer 
Här kan mat äta ekologiskt i Oslo

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det har nog hänt en hel del sedan 1968 :-)

      Radera
  2. Det är kul att det har börjat tas fler hållbarhetsinitiativ i Oslo. Ändå får jag nog säga att jag tycker att Sverige ligger i framkant där. Glädjer mig till nästa inlägg. Allt bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli intressant att fördjupa mig i hur man ser på hållbarhetsfrågor i Norge. Det kan mycket väl vara så att Sverige ligger i framkant men jag ska göra mitt bästa för att nosa upp intressanta företeelser i vårt grannland.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin