tisdag 3 mars 2015

Framtiden är enkel


Allt fler är i behov av förenkling i sina liv. Grogrunden för minimalism, downshifting eller enkelhet har nog aldrig varit starkare. Vad innebär denna trend för företag och organisationer? Hur ser affärsmodellerna och tjänsterna ut som underlättar våra val? Och hur kan utvecklingen leda oss mot en hållbar framtid?
Snart är det dags för Caminos stora hållbarhetsdag! På måndag nästa vecka drar jag till Stockholm för att lyssna på intressanta föredrag om allt från minimalism till designad enkelhet.

Mest av allt ser jag fram emot att lyssna på amerikanska minimalistgurun Joshua Becker.  Joshua Becker är mannen bakom Becoming Minimalist, en blogg som vill inspirera andra att få ett bättre liv genom ett enklare liv. Hans rationella inställning till minimalism har gjort honom till en de mest kända förespråkarna av frivillig enkelhet. Han har tidigare gett ut Simplify: 7 Guiding Principles to Help Anyone Declutter Their Home and Life. Han bor med fru och två barn i Peoria, AZ. Förra året recenserade jag hans book Clutterfree with kids.

Läs Caminos intervju med Joshua Becker hät


Det ska även bli roligt att höra stå-up komikern och Karin Adelsköld berätta om sina bästa life hacks för ett hållbarare och enklare liv. Jag fick upp ögonen för Karin Adelsköld för några år sedan genom Lilla Gumman, Sveriges första tekniksajt av tjejer -för alla! Tyvärr är den nedlagd numera. Hon är även aktuell som programledare för konsumentprogrammet Plus där hon framförallt kommer att vara ansvarig för alla tester av prylar, produkter och tjänster.

Ska du också på hållbarhetsdagen? Maila mig så tar vi en fika!

Mer
Joshua Becker ska även besöka Nav,  ett nätverk och en mötesplats för hållbar samhällsutveckling, innovation och lärande när han är i Sverige.

6 kommentarer:

  1. intressant att få höra vad du lärt dej... Sonen har dumstrat fin mat, vad ska man göra med allt som slängs??

    SvaraRadera
  2. Så intressant det verkar! Du får jättegärna skriva ett inlägg om dina reflektioner efter du varit där.

    SvaraRadera
  3. Tänkte bara tala om för dig...hur intressant och bra din blogg är. Jag har läst den, nästan från allra första början. Den har gett mig insikter och aha-upplevelser - varit ett stöd in mina tankar om hur jag vill leva - trots att vi har så olika liv. Matnyttig och inspirerande. Tack så mycket, Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Väldigt roligt att höra! Det ör precis det jag vill uppnå med min blogg - att inspirera att andra.

      Radera
  4. Åh, nu blev jag avundsjuk! Ser fram emot din rapport från dagen sen. :-)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin