onsdag 5 juni 2013

Blir man lyckligare av att leva klimatsmart?

Föreläsning 4/6
På Pedagogen

Igår deltog jag i en föreläsning/paneldebatt på Göteborgs universitet om huruvida man bli lyckligare av att leva klimatsmart. Övriga deltagare var professor Bengt Brülde och David Andersson, doktorand vid institutionen för miljö och energi vid Chalmers.
Som bonus fanns möjligheten att få sin cykel servad av Sportson under tiden som man lyssnade! 


Först presenterade David & Bengt sina forskningsområden och resultat medan jag pratade lite om mitt köpstoppsår och de klimatsmarta vanor jag har med mig ännu idag. Därefter fick vi svara på lite frågor från Eddi Omrcen, universitetetshållbarhetschef samt publiken som bestod av både studenter och personal vid Göteborgs universitet.


Bengt Brülde är professor vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, vid Göteborgs Universitet. 2007 kom hans bok Lycka och lidande - begrepp, metod och förklaring. Där ger han en översikt över lyckoforskningens metoder och resultat. Just nu är han aktuell med bl. a artikeln ”Är lyckan grön?” i tidskriften Ekonomisk debatt 2013-2. 2012 gav han ut boken "Hur bör vi handla? Filosofiska tankar om rättvisemärkt, vegetariskt & ekologiskt" tillsammans med Joaking Sandberg.
David Andersson arbetar för tillfället med att sammanställa ett insamlat datamaterial över invånare i Västra Götaland med fokus på deras klimatpåverkan samt välbefinnande och hur detta hänger ihop. Han är även medförfattare till rapportenklimatomställningen och det goda livet” som gavs ut 2011. Han forskar tillsammans med bl. a Jörgen Larsson.



Och svaret på frågan huru vid man blir lyckligare av att leva klimatsmart - nja från mig, nej från Bengt och kanske från David...  Jag tror att man kan bli lyckligare om det är förändringar man trivs med, men om man däremot lider för att man inte "får" äta rött kött, köra bil eller flyga till Asien flera gånger om året  - då blir man nog inte speciellt lycklig av det.
Enligt Bengt så visar forskningen att konsumtion tycks ha vissa positiva effekter på vår lycka. Men sambandet mellan total konsumtion och lycka är ungefär lika starkt som sambandet mellan lycka och
sysselsättning, lycka och civilstatus samt mellan lycka och en aktiv fritid.


Föreläsningspresent 4/6

Fick fina presenter också!
 
Mer
Hur viktigt är det att vara lycklig?
Läs mer om Göteborgs universitets hållbarhetsarbete här.

2 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt att man blir lyckligare av att leva klimatsmart, inte om man lider av det förstås men känslan att man gör något bra och viktigt tror jag gör en nöjdare.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag! Tänker på en trädgårdstant; Tasha Tudor, hon levde det långsamma livet, pratade med sina blommor, odlade grönsaker, gjorde egen gödselvatten av nässlor, följde naturen... hon hade sitt eget kretslopp.

    Jag tycker det är mysigt att fylla fruktskal i komposten och cykla till återvinningen. Men jag vet inte om det gör någon skillnad, när man ser omkring sej....

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin