måndag 14 januari 2013

Några reflektioner kring frivillig enkelhet

juli 050
Danmark på sommaren...


I min "köpstoppsbloggbevakning" dök det upp ett blogginlägg från Anna (som bloggar på Vinst &Lust). Hon hade hittat några frågor kring frivillig enkelhet som jag skrev om  hösten 2008. Det var med viss nostalgi jag läste inlägget, det har hänt så mycket sedan dess... Men frågorna är fortfarande högst aktuella att reflektera över!

  • How do you feel about simple living?
    Vad är frivilligt enkelhet för dig, är det ett positivt eller negativt laddat begrepp?
  • Why do you want to simplify your life?
    Är det för din egen skull eller enbart för din familjs skull?
  • What parts of your life feel simplified?
    Vad är det som känns bra i dagsläget?
  • What parts of your life are overly complicated?
    Är det jobbet eller åtaganden utanför jobbet som är problemet? Kräver huset och trädgården för mycket energi?
  • If you keep doing what you are doing will your life become simpler or harder?
    Om man inte reflekterar över vad man gör kan man inte göra några förändringar.
  • Will this decision lead me to a simpler life?
    Det är här nog en fråga man borde ha i bakhuvudet oftare, exemplevis när man tackar ja till saker, bokar upp alla helgerna eller funderar över något annat större eller mindre beslut

För mig handlar frivillig enkelhet om att leva ett liv där ett gott vardagsliv står i fokus. Det är ett positivt begrepp eftersom det handlar om frivilligt välja bort vissa saker för att kunna få mer av andra.
Jag vill leva ett enklare liv, främst för mig och min familjs skull men i förlängningen även för mina medmänniskor och min omvärlds skull. Genom att minska/förändra min konsumtion får jag mer tid och mer pengar över vilket ger mig ett handlingsutrymme som jag inte hade haft annars.
Jag kommer dock att fortsätta att arbeta heltid vilket kanske inte hör till vanligheten bland de som praktiserar frivillig enkelhet.

Just nu är det saker kring skilsmässan som komplicerar mitt liv, saker jag inte riktigt kan styra över och som det är inte så mycket att göra åt annat än att försöka ta hand om sig själv så gått det går. Jobbet löper på.

De förändringar jag har gjort i mitt liv gör vissa saker enklare medan andra blir svårare. Just nu följer jag  t. ex the Compact vilket är bra för min ekonomi och för miljön men det inte alltid så enkelt att ständigt behöva reflektera över om det är något jag verkligen behöve roch om det i så fall går att byta, låna eller köpa begagnat.

Jag försöker allt mer att göra medvetna val, att inte alltid tacka ja, ställa upp på allting.Det är så lätt att gå upp i och tacka ja till en massa roliga saker men när det blir för mycket roliga saker samtidigt är det annat som får lida. Jag kommer exempelvis inte att läsa några nya kurser i vår, däremot planerar jag att ta några enstaka gamla tentor. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot att gräva ner mig i engelsk fonetik... men det ska bli skönt att få de där sista poängen på plats.

Hur får du in frivillig enkelhet i ditt liv?

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin