måndag 4 juni 2018

Matmåndag: Dags att planera för sommarlovet


I morse lyssnade jag på den australiensiska podcasten "I don't know hos she does it" där de intervjuade Penina Petersen  som använder sig av ett system där hon storhandlar, lagar en massa rätter på en gång och sedan fryser dessa för att hålla nere kostnaderna.
Även om jag inte kommer att anamma systemet i dess helhet var det ändå en bra påminnelse att redan nu börja fundera över veckomenyplanering inför sommarlovet. Med två hungriga tonåringar kommer det att gå åt mer mat än annars.
En sak jag tog med mig var bland annat att äta ur kyl, frys och skafferi INNAN man sätter sig ner och skriver handlingslistor. Några tips var t. ex att göra zuccini eller morotskaka av överblivna grönsaker. Sedan skivar man upp kakorna och fryser så att man har färdiga bitar när det ska packas matsäck eller planeras mellanmål och liknande.

Jag har ju ett väl fungerande veckomenyplaneringssystem sedan tidigare men inför sommarlover kommer jag att lägga lite krut på att planera in smarta lunchrätter som barnen lätt kan fixa iordning och även middagar där de kan sätta igång att laga maten innan jag kommer hem. En hel del storkok som chili sin carne och lasagne blir det också. Om värmen håller i sig planerar jag att använda min crock-pot men också att förbereda mycket kalla rätter.

Vilka är dina bästa sommarlovstips?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin