fredag 2 mars 2018

Att packa lätt är alltid rätt

Me and my bags

Packning på väg hem efter tre veckor med Transibiriska och flera olika klimatzoner

Nyligen var det dags att åka på jobbresa. Jag försöker i mesta möjliga mån alltid packa så lätt som möjligt och denna gången var jag extra noga med att inte packa onödiga saker eftersom jag absolut inte får lyfta tungt för tillfället. Undantaget från att resa med enbart handbagage de senaste åren är de bara årliga skidsemestrarna när bilen packas full med allt från våffeljärn till baddräkt, och när vi åkte till Tanzania där jag av ren nervositet nog släpade med mig onödigt mycket saker, inte minst mitt reseapotek. En del fick jag användning för men de mesta går faktiskt att ordna på plats.

På väg

Barnen och alla våra väskor

När vi åkte till Guatemala förra året reste både barnen och jag med bara handbagage. Ärligt talat hade vi aldrig hunnit med flyget tillbaka från Mexico city om vi hade checkat in våra väskor. För första gången på 7 år köpte jag en ny resväska, annars har jag alltid min Samsonite rullväska (en b-lite med 4 hjul). Den är bra sliten och jag har fått byta ett hjul på den men funkar annars perfekt till både längre och kortare resor.
Efter att ha läst massor av bloggar valde jag en Farpoint 40 från Osprey som rymmer maximalt men ändå går som handbagage. Barnen hade var sin Everest duffel bag (adv wr bag 40) som även går att använda som ryggsäck.Vi hade även tagit med mindre väskor för de saker som vi behövde i planet. Min var en gratisväska som sonen haft tidigare, sonen använde sin gympapåse medan dottern tog sin vardagsfavorit, Zeldaväskan.

Har man väl vant sig vid att bara resa med handbagage känns det konstigt att packa halva garderoben.
Jag brukar tvätta upp för hand i handfatet om det behövs eller lämna in tvätt vid längre resor. Är jag på konferens/jobbresa skickar jag helt enkelt hem dokumentation, broschyrer och eventuella give-aways med posten. Och sen shoppar jag naturligtvis inte en massa kläder eller souvenirer.

Det finns en uppsjö böcker om man vill ha tips hur man ska packa, exempelvis "How to pack for any trip" utgiven av Lonely Planet (som du kan tjuvkika i här). Det finns även många blogginlägg om hur man packar för olika typer av resemål (gör gärna en sökning på Pinterest). Jag har själv bloggat om att packa lätt, bland annat inför Transsibiriska-resan.

Har du några bra packtips?

Disclaimer. Jag är (tyvärr) ingen professionell resebloggare och har inte fått ersättning från något av de varumärken som nämns ovan. Det är helt enkelt personliga favoriter.