torsdag 5 januari 2017

Jag drömmer om en bil...

Camper van

Jag har inte ägt en bil sedan 2013 då jag och exmannen sålde vår gemensamma bil som hade en hel del år på nacken. Pengarna använde jag till att finansiera det årets sportlovsresa till fjällen.

Jag har i flera år varit oerhört nöjd med att slippa äga bil eftersom det inneburit mindre kostnader och mindre arbete. Istället har jag cyklat eller tagit bussen till jobbet (och på fritiden) men jag har också varit medlem i bilpoolen Sunfleet och hyrt bil när jag har haft behov av det, t.ex på semestern. Men så har jag heller aldrig sett bilen som vare sig en frihetsymbol eller statuspryl - mer som ett nödvändigt ont eller ett transportmedel bland andra med sina för- och nackdelar.

Sedan ett par år tillbaka har jag drömt om att äga en "folkabuss" att semestra i. Mina funderingar har till slut landat i att köpa en sk. Multivan som inte är inredd som husbil med kök men som man kan flytta (eller rent av ta ur) sätena på så att den kan anpassas för olika behov. Man kan köra ett halvt fotbollslag eller sova 2-3 personer den.

Redan förra sommaren började jag planera för ett framtida bilköp genom att titta på modeller och göra upp en budget för försäkring och andra kostnader. Jag såg att jag skulle behöva lägga minst 3000 kr i månaden på försäkring och bilrelaterade kostnader (förutom drivmedel) och bestämde mig för att ha bilen som sparmål efter nästa stora resa. Jag började även lusläsa bilannonser för att se vilken modell, typ av växellåda, milantal etc som kunde vara aktuellt för mig. Jag kollade också upp garage- respektive parkeringsplats i området.

Som det ser ut nu blir det tidigast aktuellt att köpa bil till hösten så jag har gott om tid på mig att provköra (provhyra?) och fundera vidare. Kanske jag ångrar mig och fortsätter min bilfria tillvaro framöver men om jag köper en bil är det inget impulsköp utan ett noga övervägt beslut.

Har du några tips?

10 kommentarer:

  1. Nu går ju svarta bussar och andra snabbt till stan utan parkeringsproblem... vi gör som politiker vill. Vi äger ändå en bil som används nån gång i veckan, maken cyklar mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den gula har fått en kortar eoch snabbare resväg :-)

      Radera
  2. P..
    på Hisingen är det bara hisingstillverkad Volvo som gäller :)

    SvaraRadera
  3. Vi hade gärna delat sov- och flyttbuss med dig om vi bott I närheten, för vår dröm är den samma. Men kostnaderna, framförallt, men inte minst, för parkeringen avskräcker. Häromking kostar en parkeringsplats under tak 70 000 till 100 000€, ja, hundra tusen euro i inköp och sedan månatlig servicekostnad på det.

    SvaraRadera
  4. Varför jobba 1-2 månader per år för att finansiera en bil som bara kommer användas för nån enstaka resa. Bättre att hyra när det behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ha rklarat mig i så många år utan hyra, framför allt genom att utnyttja min bilpool men nu vill jag prova livet som bilägare :-)

      Radera
  5. Jag har också tänkt köpa en multivan, dom verkar vara mycket praktiska, men dyra.
    Nu tittar jag på att skaffa ett taktält till min vanliga bil, mycket billigare och troligen smidigare. Kompletera med en kylbox och kök i bagagerummet så har du (nästan) en husbil.
    Kanske köpa tältet och hyra bilen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat en del på taktält men är lite ambivalent. Dels är de dyra men sedan har jag läst att de inte är så praktiska som de verkar. T. ex när man behöver gå ut på natten för att kissa... Men jag har bara läst andrahands uppgifter ska tilläggas.

      Radera
  6. Hyr först en plåtis så får du en uppfattning om hur litet du önskar . Att köpa en gamal ombyggd folka VW buss caravell mm skulle jag inte göra du köper dig jobb och dyra reparationer hemmabyggda gasol vatten m m måste vara rätt installerat. ljudnivån under körning är inte kul i dessa gamla plåtlådor . Nej hyr en nyare och njut av friheten . Jag som husbilsägare ger dig lite råd och tankar . Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Nej, jag har aldrig varit sugen på att köpa ett renoveringsobjekt, det är jag alldeles för ohändig för :-) Jag ska absolut prova att hyra en plåtis för att testa på husbilslivet.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin