onsdag 4 januari 2017

Bokonsdag: Zero waste home




Today, the less I own, the richer I feel. And I don't have to take out the trash!

Boken Zero Waste home har länge legat på min "att läsa" (och recensera) lista. Under mitt köpstoppsår upptäckte jag snabbt att ju mindre man bär hem, ju mindre slänger man också ut. Där och då väcktes mitt intresse för att mer aktivt minska mängden avfall där hemma även om jag var bra på att återvinna innan. Jag tycker att vi numera har ganska lite sopor (en liten påse per vecka ungefär) men i jämförelse med familjen Johnson som endast producerar en glasburk med skräp om året ligger vi i lä.

För att få lite ny inspiration har jag läst boken Zero Waste home skriven av Bea Johnson. Boken började som en blogg där familjen Johnson beskrev sin livsstil som producerar minimalt med avfall då det mesta återvinns, återbrukas, återanvänds eller komposteras. Vid en första anblick kan en sådan här livsstil ses som extrem men det handlar egentligen bara om att de har lagt om sina vanor - tufft i början men efter ett tag blir det helt naturligt att leva så. jag tyckte att det var intressant att följa hennes resa från the American dream till en livsstil som under en period kanske slog över åt andra hållet - det tar tid att göra allt sig egna papper, kärna smör, göra ost, glass etc. och hur hon till slut landade i vanor som fungerade i vardagen. Vanor som dessutom innebar att de sänkte sina utgifter med 40%! Ett grönt liv är ofta ett billigt liv. En intressant aspekt är Bea är född och uppväxt i Frankrike, något som jag tror kan ha gett henne en bra grund att stå på för att se den ameriaknska livsstilen med andra ögon än om hon hade fötts där.

A brighter future starts at home

Grunderna för en zero waste livsstil är 5 R:

  • Refuse – Tacka nej [eg. Vägra]. Tacka nej till den plastpåse i affären, sätta upp en nej tack-skylt till reklam på postlådan, tackar nej till giveaways på mässor och liknande. och något som jag borde tänka mer på - hotellens tvålar och schampoon...
  • Reduce – Minska ner. Byt ut den fysiska tidningen mot en digital prenumeration, gör egna snacks som inte kommer i papperspåse, lägg om matvanorna och skippa alla onödiga städprodukter.
  • Reuse – Återanvänd, allt från glasburkar (jag använder de som matlådor - funkar även att frysa om mani nte fyller dem hela vägen upp), handdukar (till näsdukar och tvättlappar) och papper (handlingslistor m.m).
  • Recycle – Återvinn. Visserligen ska man försöka att minimera inflödet men det här steget handlar dels om att återvinna förpackningar men också om att återvinna gammal textil, glas etc.
  • Rot – Kompostera. Kompostera matavfall, förpackningar av stärkelse etc. 
Det första och viktigaste steget i en zero waste livsstil är så klart att minimera inflödet - här kan ett köpstopp vara till stor hjälp, men man måste också lägga om sina inköpsvanor så att det blir hållbart på längre sikt. Man måste t. ex gå över till att handla mer i lösvikt och det hjälper även att byta ut halv- och helfabrikat mot mer rena matvanor (clean eating trenden får du på köpet!)

Den här boken innehåller en hel del bra tips och inspiration även för den som har kommit en bit på sin resa mot ett gröna och hållbarare liv med mindre sopor (och mer pengar över)!

Om författarenBea Johnson är född och uppväxt i Frankrike men bor numera i Kalifornien. 2008 gick hon och hennes familj över till en Zero waste livsstil. Från att ha varit konstnär och hemmafru ägnar hon sig numera åt att sprida kunskap om Zero waste.

Mer Zero waste på Facebook

En liten guide till Zero waste från http://ihearteco.net
Familjen som lever efter zero waste principen (artikel från härligt hemma)
Men motståndet mot minimalismen lever och frodas  - "Minimalismen är inte modern längre, det har till och med Ikea förstått"


Min bok hittade jag på biblioteket men det kan också hittas i bokhandeln eller på nätet.

2 kommentarer:

  1. Hej Hallå!


    Jag är lite nyfiken på de där som säger att de kör på Zero-waste... Jag har ända sen jag såg första bilden på hon tjejen (vad hon nu heter) som gick ut med att alla hennes sopor för ett helt år rymdes i en liten burk å så visade hon en bild på en burk m bla en hopknycklad tub i. Att de komposterade, det förstod jag men de får alltså sopor som de tar till återvinningen med?... Då är det ju inte alls så komplicerat som jag först trott. Om jag haft tillgång till kompost så hade jag/vi nog fixat så att det blev endast någon enstaka liten soppåse... Jag tror att om man är lite om sig och kring sig så är Sverige ett rätt lätt land att leva så. OM man har tillgång till ordentlig kompost. Det är ju egentligen mycket mer än vad många först tänker på som går att kompostera.

    Vet du om de är så att de regelbundet använder sig av någon återvinningscentral? eller är det "fusk"? Jag tänker mest på glödlampor, metall och sånt papper som inte går i komposten. Å så funderar jag över om de använder köks/hushållsapparater som går på el... används sånt flitigt så blir det ju en viss åtgång på såna med och de ska tas om hand om.
    Alla pryttlar som finns i ett hem, det går ju at tänka efter innan man släpar hem dem. Ett rätt enkelt exempel är pennor, blyerts torde vara mycket bättre än alla dessa plastvarianter på tusch och bläckpennor. Leksaker och hobbygrejer kan man ju välja vettigt om det ska vara skräpplast eller trä, papper, tyg etc.
    Vissa förbrukningssaker exempelvis shampoo och duschtvål går ju att antingen utesluta på vettigt vis/minimera, tillverka själv eller köpa i kakform så där kan man få bort förpackningar (återanvända gamla) helt med lite meck men bor man inte nära en butik där man kan handla i bulk å egna förpackningar så blir det mycket att göra själv. Mjöl exempelvis har ju återvinningsbara pappförpackningar som går att kompostera eller återvinna. För att odla all sin egen säd, där går gränsen eller... den går en bra bit tidigare för mej.


    Jag har varit hemma hos en del svenskar som slagit sig för bröstet å tyckt att de var så himla duktiga på att ha lite sopor meeeen... deras hus har ibland varit på gränsen till hoarderhem då de sparar allt de släpar hem istället för att antingen slänga/återvinna eller sluta släpa hem. Stora balar med papper, staplade glassförpackningar i plast, burkar i glas eller metall osv å det tycker jag verkligen inte är en lösning på något vis. En del av dessa personer har även gjort avkall på vad jag ehrm... skulle linda in som "socialt accepterad hygienstatus" för att vara mer miljövänliga. Att sluta tvätta sig är inget att skryta med i min värld, att sköta rengöring med hjälp av snälla metoder däremot, det är himla bra.

    Vissa saker går ju att elda upp med och då tar man ju tillvara genom att tillgodogöra sig den energi de ger...


    Å slutligen... är de lika mycket Zero-waste på jobbet etc...

    Äh, jag får nog ta tag i å gå till bibblan och kolla om de har boken :)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Alltså detta med Zero Waste - ska man alltså räkna med den mängd man återvinner?
    Jag återvinner det mesta. Och räknar jag på påsen med det som inte går att återvinna så utmanar jag på mitt blogginlägg: samma påse i 7 månader! Knappt 2 kg. Det blir 10 g sopor per dag.
    http://vildvittransblog.blogspot.se/2017/01/nu-fortsatter-arbetet-pa-sma-och-stora.html

    /Lisel

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin