fredag 26 juni 2015

Med två barn, en mormor och begränsad budget i Kiruna

Parkering för sparkar

Kiruna stadshus med sparkparkering

Här kommer ett inlägg i serien "på resande fot" (se även samlingssidan med alla reserelaterade inlägg) 2011 tillbringade barnen, min mor och jag fyra fantastiska dagar i Kiruna med omnejd. Det korta men intensiva besöket i midnattssolens land gav mersmak och tanken var att vi skulle åka tillbaka snarast men annat kom i vägen och än så länge har vi inte återvänt.

Resa
Barnen och jag tog nattåget från Göteborg vilket fungerade toppen. Eftersom vi var tre fick vi en kupé för oss själva. Resan fick jag ganska billigt genom att lösa in tillgodohavanden från tidigare tågförseningar...Alla i familjen gillar att åka tåg och vi har en väl fungerande nattågsrutin med kvällsmat (medhavd eller i restaurangvagnen), några omgångar Uno och sedan läggdags. På hemvägen blev vi återigen försenade men fördelen med sovkupé är ju att det egentligen inte spelar någon roll om tåget står stilla eller rör sig - det går ju att gå och lägga sig ändå trots att man på tre timmar inte har lämnat stationen. Min mor valde dock att flyga då hon hade en innestående resa att ta ut sedan askmolnet.
Väl i Kiruna var det gångavstånd till det mesta men eftersom vi skulle göra lite utflykter hyrde vi bil. Det var heller inte speciellt dyrt och eftersom det mest blev landsvägskörning så gick det inte åt så mycket bensin heller.


Boende
Vi bodde på hotell med möjlighet till självhushåll. På så sätt kunde vi göra matsäck och även laga middag "hemma" - något som är både enklare och mer ekonomiskt när man reser med barn. Boendet fungerade bra men barnen hade svårt att sova eftersom det var så ljust på kvällarna... Köket fungerade också som "vardagsrum för mig och min mor när barnen hade somnat.
Det finns en hel del hotell loch vandrarhem i Kiruna, samt camps för de som vill ägna sig åt fiske och friluftsliv.


Se och göra

I Kiruna kollade vi in vackra Kiruna kyrka (utsedd till Sveriges vackraste byggnad 2001) där vi för övrigt träffade på resans enda mygga.Vi var även inne och tittade på stadshuset som är en av de byggnader som måste rivas på grund av gruvan. Sen hängde vi lite på på biblioteket och gick upp för midnattssolstigen för att titta på Kebnekajse. Vi fikade på Hjalmar Lundbohmsgården, den förste LKAB-disponentens hus som är ett av Kirunas äldsta hus. Det sägs att Hjalmar Lundbohm spökar i huset men till barnen besvikelse märkte vi inget speciellt.
Vi besökte LKAB:s Visitor Centre, där man får åka buss ner i världens största underjordiska järnmalmsgruva. Det kändes lite skrämmande att åka ner i gruvan men väl där nere var det inga problem, allting är ju så stort. Min mor var skeptisk till att åka ner i gruvan men fick erkänna att besöket var både intressant och lärorikt.

En dag körde vi till Abisko. Tyvärr hade vi lite otur med vädret, det var regn och dimma så utsikten från Panorama café uppe på fjället Nuolja, 900 möh, var inte så mycket att hänga i granen. Vi tog stolsliften upp men gick ner. Det var en lagom strapats för barnen. Vi tog även en titt på STF Abisko Turiststation och Abisko naturrum. Inte heller i Abisko var det speciellt mycket turister.


Mössa, fleece och gore-tex i kombination med shorts = svensk sommar i Lappland!


En annan dag körde vi till Jukkasjärvi. Vi åt medhavd lunch nere vid älven och kollade in var Ishotellet ligger på vintern. Vi var även inne i Jukkasjärvi kyrka och tittade på den berömda altartavlan, en triptyk, skapad av Bror Hjorth (medan barnen lekte utanför). Barnen gillade däremot besöket på Sámi Siida som ligger på den gamla samiska marknadsplatsen som är ursprung till byn Jukkasjärvi. Där kan man ta del av utställningar och information om samisk kultur och levnadssätt, träna på att kasta lasso och mata renar med björkris. Det var också en intressant motvikt till all "gruv PR" som man översköljs med (LKAB ju trots allt stadens överlägset största arbetsgivare). För gruvnäringen har ju fått stora konsekvenser inte bara för de boende i Kiruna och Malmberget med hus som måste flyttas men också naturligtivs för de samer som lever av rennäring.





Någonstans på Esrange

Vi hade också bokat en tur på Esrange som var väldigt intressant. Storebror hade länge en period när han var extremt rymdintresserad och även om barnen var bland de yngsta i gruppen så fungerade besöket bra. Jag har försökt att hitta info om den turen men det verkar inte som om det går att besöka Esrange längre. Bonus på den utflykten var renarna om stod vid vägkanren och glodde på oss!

Mat
Vi åt inget speciellt under semestern utan handlade och lagade vår vanliga mat. En kväll lyxade vi och åt middag på Scandic Ferrum - vacker utsikt över fjällvärlden men ganska trist standard Scandic mat tyvärr. Jag hade hoppats på mera lokala specialiteter. En annan dag köpte vi hamburgare från Empes (vegoalternartiv finns!).

Sammanfattningsvis var besöket i Kiruna väldigt lyckat och som jag nämnde ovan fick jag mersmak. Jag skulle vilja komma tillbaka på vintern och  det verkar som om majoriteten av turisterna besöker Kiruna just om vintern. Det är hundspann, norrsken och ishotellet som lockar. De enda turisterna vi stötte på var några män på vårt hotell som skulle vidare ut i vildmarken med helikopter och fiska några dagar samt några amerikaner i Jukkasjärvi.

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa! Jag älskar att resa norrut (om det inte är för kallt eller för mycket mygg...).

    Mina barn skulle säkert uppskatta att åka nattåg nu men jag har en mardrömsresa i färskt minne. Jag åkte ensam med barnen till några släktingar och valde nattåget för att det skulle bli ENKLARE. Enklare = natt = barnen sover. Men nej, det blev ett gråtinferno som höll på i fyra timmar tills båda barnen slocknat av utmattning. Ungarna grät. Jag grät.

    Det var första gången de åkte nattåg och de vågade inte ligga själva på varsin brits så jag fick knöla ihop mig med två barn på EN smal brits. Hela natten. De var rädda för tågets ljud, ljuset som flimrade utanför...allt. Nu kan man ju skratta åt eländet men jag kände mig rätt maktlös under den där tågresan. För att inte tala om hur ont i ryggen jag hade nästa morgon, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej, vilken upplevelse. Hoppas det funkar bättre nästa gång! Jag har rest mycket med mina barn och jag minns exempelvis en mindre lyckad tågresa när vi hade blivit inbokade tyst vagn (barnen var 3 & 4 år)... Det var inte roligt för vare dig oss eller de andra passagerarna...

      Radera
  2. Jag tycker om att läsa om händelser som ligger några år tillbaka i tiden. Det är intressant att se vad som gav minnen och vad som inte betydde så mycket i långa loppet. Min erfarenhet är att fina (dyra) middagar sällan minns medan händelser som inte går att planera (renar utmed vägen) är minnen för livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är intressant vad som stannar kvar i minnet. Jag gillade landskapet, så väldigt annorlunda från vad jag är van vid i Göteborgsområdet.

      Radera
  3. (jag har aldrig mörklagt sovrum... )

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin