tisdag 12 maj 2015

Same same but different - skulle du kunna ha samma kläder varje dag?





Dagens outfit: Byxdress i original från 60-talet, en av två outfits från förra veckans firmafest med 60-talstema. 

Kläder och mode är något som jag bloggat flitigt om genom åren. Detta trots att jag egentligen inte är intresserad av att följa trender eller köper så mycket nytt.
Den senaste tiden har man kunnat läsa om svenska Matilda Kahl som bor och arbetar i NYC. För tre år sedan bestämde hon sig för att bära samma typ av kläder till jobbet varje dag. Hon tröttnade helt enkelt på den ständiga garderobsångesten och ville istället kunna kan rikta all sin energi på den kreativa processen i hennes jobb.

Hennes beslut att bära "uniform" har väckt en hel del uppståndelse trots att personer som Steve Jobs och Mark Zuckerberg och Obama har använt sig av samma knep. Kan det ha att göra med att hon förväntas intressera sig för mode och trender för att hon är tjej? Eller är det för att hon bor i USA där man förväntas äga ungerfär 20 olika matchande outfits om man arbetar på kontor (och naturligtvis en walk in closet). En annan intressant amerikansk paradox är för övrigt att man lyfter fram det franska modeidealet, en sorts french chic, där man ska äga få men klassiska plagg av bra kvalité och där man gärna bär samma plagg om och om igen...

I Sverige har för övrigt SVT:s modeexpert Dennis Dahlqvist i flera år haft en likadan jeansskjorta på sig. Enligt honom är det dessutom ett antikonsumistiskt statement, han tycker att det är onödigt att köpa fler. Och pröva att bildgoogla Ernst Kirchsteiger, en man med många järn i elden men ungefär samma look för det mesta. Ibland tar han på sig en stickad tröja (framför allt när det vankas julspecial) men annars är det jeans och skjorta (randig, rutig eller enfärgad som gäller). Han har hittat en look som funkar.

Eftersom jag av många anledningar inte köper så mycket nytt har jag ofta samma eller i vart fall samma typ av kläder. Frågan är om någon egentligen lägger märke till det? När jag själv lägger märke till mina arbetskamraters kläder är det framförallt om någon har haft en snygg klänning på sig eller liknande (jag gillar personligen klänningar...). Däremot lägger jag inte märke till om någon har samma byxor två eller tre gånger på samma vecka.


Vårda det du har!
Om man väljer en mer minimalistisk garderob är det är viktigt att vårda de kläder man har. Jag har flera gånger bloggat om en anna Mathilda nämligen Mathilda Tham, professor på Beckmans. Hennes bästa tips är:  Tvätta mindre ofta (och i 30 grader). Häng upp, vädra och ta bort fläckar med gamla husmorsknep istället.

Skulle du kunna ha samma typ av kläder på dig till jobbet varje dag? Eller har du det redan nu - hur funkar det?




11 kommentarer:

  1. Jag jobbar på förskola och har svarta jobbarbyxor varje dag. Älskar dem! Har köpt dem själv, vi får inga jobbarkläder. Toppar byter jag varje dag, har ganska många olika att växla mellan och tänker nöta ut dem innan jag köper nya.
    //Ingela

    SvaraRadera
  2. jo, en bekväm "uniform" sp man slapp tänka vissa dagar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (och många är mest intresserade av sig själva så de ser inte andra ändå...)

      Radera
    2. Visst är det så! Det noterade jag verkligen under mitt köpstoppsår!

      Radera
  3. Jag har uniform sedan ett par år tillbaka. Jag har en sorts långärmad stretchtröja (svart) i typ fem ex som jag bär i princip alla jobbdagar. Till det växlar jag mellan tre par jeans och två par skor.

    På sommaren har jag ett gäng kortärmade tröjor som jag växlar mellan och sommarskor, men annars ingen skillnad.

    Jag har aldrig fått några kommentarer om min klädsel, varken positivt eller negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Praktiskt! Fördomsfull som jag är tror jag att bristen på respons kan bero på att du är man. Killar förväntas inte variera sina kläder så mycket. Det är en teori som jag har i alla fall :-)

      Radera
    2. Prova en månad eller två och skriv om det!

      Radera
    3. Kanske vore något :-) Jag har ju genomför Project 333 tidigare med gott resultat. Kanske dags för en ny omgång?

      Radera
  4. Jag gillade inlägget om uniformen och har tänkt att så skulle jag också kunna ha det. Men jag har insett att jag i pincip har tre olika outfits som jag varierar mellan på jobbet. En grå kofta med svart klänning, svart tröja + kofta och jeanskjol eller jeans och randig tröja. Det är plagg som även funkar till vardags så det är nästan så att jag skulle kunna rensa ut alla andra kläder. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt när man hittar outfits som funkar. Jag hatar däremot när älsklingsplaggen blir utslitna och "dör"..

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin