måndag 1 december 2014

Matmåndag: Reko-ringen sprider sig

Matmarknad

En annan matmarknad... Bilden är tagen i Göteborg, i september 2014

En helt vanlig höstkväll kan 4 000 ägg byta ägare på en parkeringsplats i Jakobstad. Dessutom kan även köpa potatis, morötter, surdegsbröd och kött ur bilarnas bakluckor .

REKO-matringen startade i Jakobstad för ett och ett halvt år sedan och har nu spritt sig till tjugo orter i hela Finland. REKO (som står för Rejäl konsumtion) är en sorts avtalsmodell för handel mellan en grupp producenter och en grupp konsumenter.
Mellan varje producent och varje konsument görs ett skriftligt köpeavtal för en viss tidsperiod, t.ex. 2 månader och de färdigt betalda produkterna distribueras till en angiven mötesplats exempelvis en gång i veckan. Det är ett enklare sätt för konsumenter och producenter att mötas. Bland annat är idén med REKO  att det inte ska finnas någon administration eller kostnader, därför används Facebook som plattform. Alla REKO-ringar har egna grupper på facebook där den dagliga kommunikationen mellan producent och konsument sker. Här bjuder producenterna ut varor, meddelar om leveranstidpunkt, delar bilder och tar emot beställningar. Konsumenter kan fråga om produkterna, dela recept och beställa produkter.

Inspirationen kommer från Frankrike och mannen som tog idén till Finland, Thomas Snellman, är själv jordbrukare och dikoproducent (en diko är en ko som får behålla sin kalv och ge kalven di...)
Det ska bli intressant att se om konceptet sprider sig till Sverige.


Mer
Läs mer i artikeln på Svenska Yle!

5 kommentarer:

  1. Trevligt! Vad jag uppfattat från Finland är att maten ska vara billig, det går utmärkt att sälja billig korv med 10% "kött" (maskinurbenad köttmassa, som inte ens får tillverkas i Sverige). De färdiga finska jullådorna köper jag inte längre...

    SvaraRadera
  2. "Min farm" är en eko variant

    SvaraRadera
  3. Otroligt kul att du uppmärksammar REKO-konceptet! Vår familj har varit med från start och är supernöjd med upplägget. Tror att framgången för konceptet primärt bygger på det förtroende och den respekt som byggs upp mellan konsument och producent, priset är sekundärt när man vet att den ekologiska potatisen är odlad bara en mil bort. Dessutom är utdelningstillfällena underbara mötesplatser för likasinnade människor. Hållbarhet i alla dimensioner ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att få feedback på att upplägget är lyckat och kul att upptäcka en ny blogg också!

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin