söndag 28 december 2014

Hur allting började

Not buying it

Allting började med en artikel i DI, Skulle du klara ett år utan onödig shopping? där Susanne Ljung recenserade boken "Not buying it" av den amerikanska författaren Judith Levine. Boken skildrar hur författaren och hennes man bestämmer sig för att under ett år endast köpa det nödvändigaste för uppehälle, hälsa och affärer. Det innebär inga nya kläder, inga böcker, inga biobesök, krogmiddagar eller "take-away" kaffe under ett helt år? Boken fick mig att fundera över om jag skulle kunna klara samma sak. För 8 år sedan, i december 2006 bestämde jag mig för att göra ett seriöst försök i all fall, att under ett år avstå från onödiga inköp och att blogga om detta. Vi får se hur det går, skrev jag....

Den första januari 2007 drog jag i gång mitt projekt och jag hade nog aldrig kunnat tro att jag så här många år senare fortfarande skulle blogga om konsumtion. Mycket har hänt sedan köpstoppsåret, allt i från livsstilsförändringar som husköp, skilsmässa och flytt till ny lägenhet men även otaliga föreläsningar, radiointervjuer och TV-framträdanden. Jag har recenserat nästan 200 böcker om mat, miljö, ekonomi och konsumtion, drivit olika projekt och utmaningar men framför allt lärt känna massor av människor både i bloggvärlden och i den riktiga världen  - människor som är intresserade av liknande saker. Bloggandet har gått upp och ner - från 447 inlägg under 2009 till mer lagom 150-200 inlägg de senaste åren. Många inlägg av mer tillfällig karaktär som TV-tips eller efterlysningar hamnar numera på Köpstoppsbloggen Facebooksidan.  Och i takt med att livet förändrar sig så finns det av naturliga skäl ibland mer och ibland mindre energi för bloggen. Jag har ju trots allt ett heltidsarbete, två barn, studier, vänner och andra intressen som ska få tid och plats också. 
Tanken att lägga ner bloggen har ibland slagit mig men så läser jag något och tänker att det här måste jag skriva ett blogginlägg om. Att jag inte är anonym gör ju också att det finns vissa ramar eller begränsningar för vad jag kan och vill skriva. Men jag kör nog ett tag till!

I vilket fall vill jag tacka alla, både er som hängt med sedan början som t. ex  Hannele, Maria H, Karin, Oskar, Ivan - och alla ni andra som har bidragit med gästinlägg och bloggkommentarer och mail genom åren!

21 kommentarer:

  1. Och tack för att du fortsätter. Det är ett viktigt ämne. När det gäller Bloggande har jag känt detsamma, kanske dags att lägga ner och så plötsligt dyker det upp något som behöver Bloggas ur systemet ;-). Du har en fin Blogg. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hittade din bok och sen läste jag Judith Levine. Din blogg är så viktig :) Jag körde köpstopp 2010 och nu är det dags igen 2015. Gillar projekt och har kört feng shui, löpträning, viktnedgång, rökstopp mm. Och allt hänger ihop. Din blogg är min största inspiration. KRAM och gott nytt bloggår <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. kram och gott nytt bloggår - du är ju en annan av mina trogna bloggläsare! Lycka till med köpstoppsåret också!

      Radera
  3. Tycker gott och väl du kan fortsätta några år till... ;)

    hälsar,

    Granne

    SvaraRadera
  4. Jag läste din bok för snart tre år sedan och kände att jag ÄNTLIGEN hittat någon som väldigt väl sammanfattade mina tankar om konsumtion. Jag hoppas absolut att du orkar fortsätta även om jag tror att vi alla förstår att det finns mycket annat som upptar din tid. Gott nytt sparår!// Tea

    SvaraRadera
  5. Fortsätt gärna! Jag följer bloggen och får ibland inspiration till små förändringar eller till egna blogginlägg.
    Gott nytt bloggår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt bloggår! Du är ju också en av dem som följt bloggen genom åren vilket är kul!

      Radera
  6. Vilken tur att du vill fortsätta ett tag till! Gott nytt år! :)

    SvaraRadera
  7. Hoppas du fortsätter länge till. För min del läser jag många bloggar och det här är en av dem som jag alltid återvänder till...å inte bara för att läsa mina egna gamla gästinlägg:-)
    / Oskar

    SvaraRadera
  8. Jag har läst din blogg ett tag men aldrig kommenterat. Det är dags nu! :) Roligt att du fortsätter att blogga, det gillar jag. Du ligger bland mina favoriter.

    Du började med detta köpstopp väldigt tidigt, hur var reaktionerna bland din omgivning? :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning! Reaktionerna var övervägande positiva från omgivningen. Jag ska försöka att få ihop ett blogginlägg i januari om det.

      Radera
  9. Kul att du fortsätter. Jag har följt din blogg i flera år och återvänder alltid till den. Skall själv prova köpstopp 2015. Har funderat på det i flera år och det är du som har inspirerat mig till det. Gott nytt år. Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med ditt köpstopp! Det vore kul om ville gästblogga om det!

      Radera
  10. Bra att du fortsätter, din blogg är en favorit!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin