torsdag 10 juli 2014

Shopping på semestern


Mosvagga

Ett av svenskarnas största semesternöjen lär vara shopping, något som ett flertal undersökningar visar. Ullared är ett klassiskt semesteresemål för många men även tygriket och olika typer av outlets.

Stena Lines (som satsar stor på flytande Border shop i sommar) ger varje år ut en bilsemesterrapport och årets rapport fokuserar en hel del på shopping, de har tagit reda på vad man helst köper med sig från en bilsemester (mat & delikatesser samt kläder och mode på första plats, vin på andra), vilken europeisk stad som har bäst shopping (London följt av Stockholm och Paris) och enligt 21% är bilsemester faktiskt att föredra då man kan köpa med sig mer saker hem jämfört med andra typer av semestrar.

PostkodLotteriet har låtit genomföra en undersökning bland sina miljonvinnare som visar vad de avser att shoppa när de åker på semester (vanligast är en vecka i Spanien dit man reser i ekonomiklass för övrigt)

Vad köper du med dig hem från semestern?
Öl och vin 15 %
Kläder 14 %
Souvenirer 14 %
Sprit 10 %
Klockor och smycken 8 %

Om undersökningen: Resultaten baseras på 100 intervjuer med personer som vunnit en miljon kronor eller mer i PostkodLotteriet

Utländska turister i Sverige ägnar sig också gärna åt shopping. En undersökning, från VisitSweden, visar att en tredjedel av resenärerna vill ägna tid åt shopping under ett besök i Sverige och att man helst vill handla svensk mat, dryck och hantverk samt kläder och skor framför souvenirer.

Mea culpa
Även jag shoppar på min semester måste jag erkänna :-) Jag har länge letat efter en sk mosvagga (se bilden ovan) som underlättar när man gör äppelmos och när jag besöke en annan livsmedelsaffär än den jag brukar hittade jag en! Från Frankrike köpte jag med mig tvålar och fina kökshandukar. Däremot är jag nog ingen storshoppare eftersom jag ofta brukar cykelsemestra alternativt enbart resa med handbagage och då får man inte med sig så mycket.

Shoppar du mer på semestern än annars?

3 kommentarer:

  1. Om jag är utomlands brukar jag köpa tidskrifter, böcker (gärna kokböcker), något till hemmet (oftast textilier), någon speciell krydda eller matvara. Jag tycker också om att köpa tvålar och annan lokal hudvård eller kosmetika.

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt nästan helt slutat att shoppa när jag är utomlands. Den enda typen av souvenir jag köper är att min familj samlar på små hus som är en typisk greklandssouvenir så ett sådant brukar det bli, men inte särskilt mycket mer.

    Någon gång har jag köpt kryddor och en gång hittade jag en fantastisk enkel sommarklänning som jag sedan dess haft med på varje semester, men sådana saker blir det mer om jag snubblar över den och då enstaka plagg.

    SvaraRadera
  3. Vad är det för skillnad mellan Öl och vin och Sprit... tycker det är samma sak.

    Köpa kläder utomlands är lite trist, för det är nästan samma Lindex och H&M överallt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin