tisdag 29 juli 2014

Återbruk i praktiken - sallad av sallad

Kruksallad

Nu när jag bor i lägenhet kan jag ibland sakna min trädgård. Inte för att jag egentligen odlade så mycket men den fanns där i alla fall. Jag skulle kunna odla på fönsterkarmen eller på min balkong men det har inte blivit så mycket mer än enstaka kryddväxter.

På Pinterest hittade jag tips på hur man kunde förlänga livstiden på kruksallad och annat och bestämde mig för att prova. På bilden ovan ser man en helt vanlig kruksallad som jag använde störrde delen av till en middag. Rotklumpen och det som var kvar av salladen satte jag i ett glas och hällde på vatten. Sen har den bara fått stå i solen på fönsterbrädet. Det kanske tar ett tag men förr eller senare har jag ny sallad som jag kan skörda. Detta knep ska även fungera på allt från romansallad till salladslök och ingerfära. Helt klart värt ett försök och visst är det fantastiskt att man kan från mat från vad som annars skulle gå i komposten.


2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt! :) Jag grodde igång citrongräs i våras också som nu finns på plats i mitt kryddland, jättekul att det funkar! Annars tycker jag att en riktig höjdare är att grodda vanliga gula ärtor och lägga på smörgås eller i salladen, jättegott!

    SvaraRadera
  2. väntar du lite till, får du blomning och fröer

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin