tisdag 18 mars 2014

Våren segrar alltid till slut över kylan



Sohan 

Tidigare ikväll besökte jag den persiska Eldfesten på Heden i Göteborg tillsammans med en kompis. Eldfesten eller Chaharshanbe suri, är den traditionella förfesten till det persiska nyåret (Now rooz ) och firas natten till den sista onsdagen för året.
Vi provade den traditionella iranska nudelsoppan Ash Reshte (väldigt god och värmande) och jag passade på att köpa med mig Sohan hem. Det är en sorts kakor gjorda av saffran och rosenvatten som jag fick i present för några år sen av en bekant.
Min kompis har besökt eldfesten i Stockholm i flera år men för mig var det en ny upplevelse. Lite som att åka bort fast man är hemma. Och trots regnet ska jag försöka att ta med mig både värme och glöd in i det nya året för som inledningstalande Gustav Fridolin påpekade så segrar alltid våren till slut över kylan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin