tisdag 4 februari 2014

Onytt

Bild: Kevin Dooley

Ett år utan att köpa någon enda liten nyproducerad grej alls, utom mat/dryck och medicin. Upplevelser och transport är också ok, men inget annat. Inga nytillverkade kläder, skor, smink, förbrukningsvaror, verktyg, maskiner, hygienprodukter ... Otråkigt, ostelt, ofult och onytt i ett år.

När jag letade efter något annat snubblade jag över bloggen onytt,  en svensk version av the compact. Jag gillar verkligen begreppet onytt! Idén till projektet fick Karin Lönnå i november 2012 då hon lyssnade på en föreläsning med Rebecka Ekvall, som hade bestämt sig för att inte köpa några kläder på ett år ( Rebecka har tidigare gästbloggat här).


Vi behöver färre prylar, kläder, skor, manicker och maskiner. Det mesta räcker oerhört länge och behöver inte fyllas på eller bytas ut förrän efter betydligt längre tid än vad du tror. Under året har det blivit extra tydligt för mig hur stor del i samhället som bygger på att vårt välbefinnande uppnås genom shopping och konsumtion av nya varor. 
Karin skriver på sin blogg att hon har lärt sig  mycket under sitt onytt år, som att lösa problem på nya sätt, använda fantasin, tänka utanför ramarna och utnyttja det hon har hemma.
Hennes första inköp blev en supportermössa som syftar till att visa stöd för en idrottsförening som inte har det särskilt fett ekonomiskt.  Den är dessutom virkad av en mamma till en av funktionärerna på matcherna. För hand!


Det här året har hon valt en annan utmaning, ett år med en stund i skogen varje dag, minimum tre timmar per vecka. Även årets projekt har fått en blogg med det passande namnet En stund i skogen där man får följa hennes resa mot ett friskare och mer konkret kreativt liv!

3 kommentarer:

  1. Vi lagar gärna i stället för att köpa nytt :)

    SvaraRadera
  2. Jag med. Med lite lim eller nål och tråd kan man fixa mycket!

    SvaraRadera
  3. Men oj, vad jag känner mig hedrad att få vara med här! Tack! Mitt onytt-år gav mig så himla mycket.

    Det nya projketet är ju något mer abstrakt och har bara hållit på i en dryg månad, men jag hoppas att det kan bli något bra av det i slutänden.

    Vilken inspirerande och ambitiös blogg du har, förresten!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin