torsdag 27 februari 2014

Årets bokrea

books

Bild: no_typographic_man 

I början av veckan började årets bokrea vilket kom som en total överraskning i år. Jag hade helt glömt bort det. Jag blir aldrig lika engagerad som när jag var yngre,  då jag kunde köa vid midnatt eller gå upp tidigt på morgonen för att vara säker på att få tag på just de böckerna som jag hade sett ut.  I år har jag kollat igenom några kataloger och webbplatser och kan tipsa om lite intressanta böcker. Men kom ihåg - har du köpstopp kan du nästan alltid få tag på dem på biblioteket.

Akademibokhandeln
100 balla ställen i Skåne av Valle Westesson
Kul guide till Skåne som jag recenserar här

Smaker från Saltå Kvarn
Trevlig kokbok, recenserad här

Hur viktigt är det att vara lycklig av Bengt Brulde
En bok av Sveriges främste lyckoforskare som jag har läst praktisk filosofi för en gång i tiden.

Tid för det meningsfulla av Bodil Jönsson
Alla Jönssons böcker är inte lika bra men jag är ändå sugen på att läsa den här. Dessutom läser jag för tillfället en kurs på Certec, en institution vid Lunds universitet dit Bodil Jönsson har varit knuten under många år vilket har väckt mitt intresse för henne igen.

Lyckliga i alla sina dagar av  Nina Björk
Den här boken har stått på min att läsa lista ett tag. Björk skriver om lycka, ekonomi och ideal.

Odla ekologiskt av Bob Flowerdew
Med det efternamnet måste det ju vara en bra odlingsbok!

Gatsmart odling av Ulrika Flodin Furås
Bok om stadsodling som jag planerar att recensera framöver

När döden kom till Pemberley av P.D James.Jag älskar Jane Austen och har precis läst den utmärkta svenska nyöversättningen av Övertalning.När döden kom till Pemberly är en välskriven deckare som samtidigt är en fortsättning på Stolthet och fördom.

Verklighetens magi av Richard Dawkins
Fantastisk vetenskapsbok för hela familjen

Bokus
Naturlig inredning av Anna Örnberg
Inred med pinnar och andra naturnära inredningstips, recenserad här

Plats att leva av Anna Karin Ljungh
Bok med fokus på genomtänkt boende, recenserad här

Sju årstider i Majas kök av Maja Söderberg
Utmärkt säsongskokbok för nordiska förhållanden, recenserad här

3 kommentarer:

  1. Trevliga tips, barnbarnet valde en bok som inte var på rea :)

    SvaraRadera
  2. Spännande det där med bokrea. Det är ju på utdöende. Vi som köper och läser en del böcker. Ändå visade det sig idag att dottern på 17 år aldrig hört talas om begreppet bokrea.

    SvaraRadera
  3. Jag har köpstopp på nya böcker. Jag får köpa begagnade böcker men jag kommer inte shoppa loss på begagnat-marknaden för det. Tanken är att minska bokköpen öht. Bokrean kommer jag att ignorera totalt i år.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin