tisdag 23 april 2013

Cykeltisdag: hyrcyklar i Stockholm och Göteborg

Cykel Stockholm

Vid Berzeeli park

Förra veckan var jag i Stockholm med jobbet några dagar och passade på att skaffa ett abonnemang på Stockholm citybikes. För 300 kr fick jag ett säsongsabonnemang och bland annat en oförglömlig kvällstur genom ett ljummet och vårvackert Stockholm. Att det sedan ösregnade morgonen därefter är en annan historia...
Jag ska upp till Stockholm ytterligare tre tillfällen innan sommaren så jag räknar kallt med att ha tjänat ihop pengarna jämför med en 25 kronors tunnelbanetur.
Av de tre olika cyklarna jag lånade var växlarna lite tröga på en och sadeln lite vinglig på en men det var inget som störde nämnvärt.
Jag laddade även ner appen som gjorde det lätt att hitta närmsta cykelparkering och antalet lediga cyklar/p-platser.



Styr & ställ


Jag har tidigare bloggat om Styr och ställ - Göteborgs lånecykelsystem. Förra året valde jag att lösa säsongsabonnemang (kostade 250 kr) som man tecknade på www.styrochstall.se. Det som gjorde att jag tog tag i saken var att jag läste att de 30 första minuterna alltid är gratis. I slutändan använde jag inte lånecyklarna jättemycket men det var skönt  att veta att möjligheten fanns om jag inte hade någon av mina egna cyklar med.
Den första mars var det premiär för årets säsong och jag har förnyat mitt abonnemang även i år. Det var dessutom billigar ei år, bara 125 kr.
Förutom att årsavgiften sänktes är en annan nyhet att turister som köper Turistpasset eller Göteborgspasset får använda cyklarna helt gratis. Vidare ska trafikkontoret i Göteborg utveckla platser för tio nya cykelstationer, och man kommer att utöka antalet hyrcyklar från 700 till 1000 stycken inför nästa år.
Säsongen förlängs dessutom med en månad på varje sida av året så man kommer att kunna hyra cyklar mellan den 1 mars och den 30 november!

2 kommentarer:

  1. Jag har också ett säsongskort på cyklarna i Stockholm. Kommer ändå vara där typ 4-5 helger under sommaren, och jag älskar att cykla genom stan. Känns så oerhört smidigt jämfört med att ta tunnelbana/buss.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin