lördag 14 januari 2012

Bytt är bytt...

2012-01-09 20.32.46 Den senaste tiden har jag behövt lite olika saker. Istället för att gå ut och handla nytt eller begagnat har jag försökte att byta. De senaste året har antalet köp/byt/säljsidor på exempelvis Facebook exploderat. Jag är själv med på 4 st olika, som alla har lite olika regler för hur och vad man får byta, skänka eller sälja. Några lyckade byten den senaste tiden har varit ett handfat (för stort för oss) mot en tekanna, en stokkestol (barnen är så stora att de använder vanliga stolar) mot en lampa och ett lakan för en 120 säng. Dessutom har jag gett bort lite böcker och barnfilmer som jag inte haft användning för längre samt hämtat en 120 säng och ett par skridskor. Jag gillar att man kan återvinna på ett sätt som gagnar alla inblandade och det är roligt att träffa lite nya människor. Dessutom har det varit ett bra incitament för att rensa ordentligt i garage och garderober också, något som ständigt verkar behövas trots att jag inte är någon storshoppare.
Har du gjort några lyckade byten?

8 kommentarer:

  1. Hur hittar jag dessa sidor? Behöver tips!

    SvaraRadera
  2. Jag bytte till mig en gunga mot en Barbie, det kändes som ett bra byte eftersom dottern bara är ett år.

    Däremot har jag tröttnat lite på eftersom fler och fler ville byta mot vin eller presentkort. Det känns inte riktigt som ett byte om man ska behöva gå och köpa något nytt för att byta mot.

    SvaraRadera
  3. Alla våra tre söner spelade ishockey... de ärvde mycket av varandra. När de slutade var det svårt att sälja eller bli av med grejerna, det blev loppis till slut. Många loppis säljer fina idrottsprylär när det är säsong, jättebilligt.

    SvaraRadera
  4. Brukar arrangera klädbyten med kompisar... vi fikar och ungarna provar kläder... Det blir ofta "den här har jag tyckt jättemycket om, nu kanske du kan ha den"... och så har de kommit och visat... Massa "nya" kläder brukar det bli...

    SvaraRadera
  5. Klädbutiker är en toppenidé!
    Jonas, mina sidor heter saker som byter/skänkes 031 el liknande. Jag såg att det finns en grupp som heter ngt i stil med bortskänkes/bytes/mottages 08. Det är en fördel om det är minst 1000 medlemmar - då händer det något på listan.

    SvaraRadera
  6. De flesta heter något med "bortskänkes" eller "bytes" i namnet, gärna med sitt riktnummer-område i slutet. Söker man bara på de första orden brukar det dyka upp!

    Ett av mina bästa byten var en hemmabakad kladdkaka mot 4 par gardiner, påslakan+örngott+lakan, dukar, vas, krukor (ja, allt mot EN kladdkaka! ja just... jag köpte fyra mazariner i affären också... men ganska billigt ändå ;) ) Fick dessutom skjuts hem till dörren!

    SvaraRadera
  7. bytte en röd resväska mot ett par längdskidor+pjäxor, förra vintern. ett bra byte! skidorna är visserligen för långa för mig, men går ändå bra att åka på, är inte så kräsen som nybörjare. att börja åka längdskidor har fått mig att äntligen uppskatta den långa vintern som vi har i sverige, och längta efter mer snö:) förut var det mest något som man måste genomlida och småmuttra sig igenom..

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin