onsdag 5 september 2007

Weekly Simplicity Tips v. 36



Idag har vi varit på vår första föräldrakraftsträff. Det var intressant och barnen verkade ha kul. Vi fick bland annat öva oss på barnlek, lek där barnen bestämmer och vi föräldrar skall ignorera dåligt beteende och uppmärksamma positivt beteende. Vi fick en massa hemläxor också, barnlek 10-15 min varje dag,göra stresstest, öva avslappning + lite annat. Vid en snabb genomläsning tyckte att jag hade alla stressymptom som fanns - men jag vet ärligt talat inte vad det är jag skulle vara stressad över. Det är lugnt på jobbet och tämligen lugnt på hemmafronten också.

1. Go to bed at the same time every night.

Det tycker jag är jättesvårt. Jag försöker dock att släcka innan 23 och gärna gå och lägga mig innan 22 någon kväll i veckan. Om man lägger sig tidigt får man läst lite mer också.

2. Find other counter-cultural people looking to simplify their lives.

Läs bloggar, diskussionsforum och låna böcker. Våga ta upp lite nya ämnen vid fikat på jobbet eller på din kompis inflyttningsfest.

3. Balance your checkbook every month.

Inte så aktuellt i Sverige kanske. Finns checkhäftena kvar ens? Ett alternativ är att kolla av sin internetbank en gång i veckan.

4. Pat yourself on the back for the ways you have simplified your life so far this year.

Det är så lätt att bara tänka på det man inte har hunnit eller orkat med snarare än det man faktiskt gör/gjort. Kanske är det för att man sällan mäter sin framgångar.

5. Review your morning & evening routines - are they working for you?

Jag tror att våra fungerar rätt bra. Det enda som ständigt hakar upp sig är när barnen skall ta på sig ytterkläderna. Det spelar nog ingen roll hur stor hall man än har, det blir ändå gråt & tandagnisslan nästan varje morgon.

6. Instead of an expensive night out, share your favorite sit coms from when you were a kid with your kids or grandkids.

Jag hjälpte en kollega att hitta en gammal svensk/engelsk serie "Annika" inspelad på 80-talet. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare men det är tydligen en kultserie av och med Colin Nutley, Kjell Bergkvist och Thorsten Flink. Vilken serie skulle du visa barn eller barnbarn? Många program visas i repris, t. ex barnprogram som Fem myror är fler än fyra elefanter och Ebba & Didrik. Andra program finns att köpa på DVD eller kan lånas på biblioteket, eller ses/höras på nätet (t. ex Joelbitar) . Själv skulle jag vilja se Bagen med Cia Berg igen ;-D

7. Cook some extra meals to freeze for busy fall nights.

Alltid ett bra tips! Lasagen funkar rätt bra att frysa, ratatouille (se bilden) är en annan bra rätt som passar bra i skördetider.



Weekly simplicity tips kommer från Beth Dargis (bethd@encouragingcoach.com), www.encouragingcoach.com Copyright (c) 2007 Beth Dargis, Zeeland, Michigan. All rights reserved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin