onsdag 23 maj 2018

Bokonsdag: Ta makten över dina pengar


Den här boken hittade jag i bokbyteshyllan i min tvättstuga, sedan har den legat ett tag i min "att läsa hög" men under min sjukskrivning tidigare i år betade jag äntligen av den.
Det är en ganska tunn bok men ändå med matnyttigt innehåll.

"Vi jämför oss hela tiden med varandra. Pengar och statusprylar blir alltså väldigt tydliga markörer på om man är lyckad och eftertraktad som person. Det gäller att visa upp en snygg fasad och det kan man göra med dyra klockor, märkeskläder och de senaste mobiltelefonerna".
Hur får man egentligen ekonomin och pengarna att gå ihop. Vad är pengar och vad betyder dem för dig? I boken beskriver författaren sex pengapersonligheter som vi i olika grad präglas av och som bestämmer hur vi ser på pengar. Hur mycket pengar behöver man till exempel för att känna sig trygg?
Grovt sett kan man dela in personligheterna i två grupper, "Spara" och "Slösa". Även om alla människor har drag från alla personligheter så är det ofta en personlighet som dominerar. Alla personligheterna kännetecknas också av både positiva och negativa inslag. Spara kan tyckas vara bra men kanske slår det över i snålhet både mot sig själv och andra, eller otrygghet vad gäller framtiden. Slösapersonligheterna kan ha många positiva inslag men  det är inte bra när ansvarslöshet drabbar omgivningen eller när shopping används som tröst.
Ett kapitel handlar om när vad man kan göra när pengapersonligheterna börjar styra tillvaron för mycket, hur man kan balansera de olika positiva och negativa sidorna. Författaren tipsar om mental träning och t. ex affirmationer. Jag är generellt sätt skeptisk till attraktionslagen men affirmationer kan användas till att förändra sitt tänkande om man har hamnat i en negativ spiral vad gäller självförtroende eller liknande. Att affirmera att man lever ett rikt liv kan ju innebära så mycket mer än bara att ha god ekonomi.

Boken är intressant på så sätt att man kan få lite aha-upplevelser både vad gäller sitt eget synsätt på pengar liksom människor i en omgivning. Vi präglas ju t. ex av hur våra föräldrar förhöll sig till pengar.  Jag fastnade särskilt för kapitlet om att skriva sin pengabiografi där man får fundera överens eget förhållande till pengar. Förra vecken bloggade jag om ekonomi i bonusfamiljer och där skulle pengabiografier kunna vara ett konkret verktyg för att diskutera ekonomi.


Om författaren
Nina Jansdotter är beteendevetare och arbetar som personlig coach och föreläsare. Hon medverkar regelbundet i Tidningen Metro där hon svarar på frågor som rör arbetsliv, karriär och pengar. Hon är också en flitigt anlitad föreläsare. Hon är författare till er rad självutvecklande böcker, bland andra Livskarriär och Säg nej & må bra. Jag har tidigare recenserat boken "Ta makten över tiden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin