måndag 2 april 2018

Mycket marsipan blev det

Påsktårta

Påsktårta med marsipan och marängtäcke (recept här)

Hoppas att ni har haft en bra påsk!

Marsipan

Själv har jag haft det lugn och skönt - med med mycket marsipan, precis som jag vill ha det. Det började bra med påskägget jag fick redan på Skärtorsdagen. Min kollega hade fyllt det med alla marsipanfavoriter.

Påskmarknad 

På långfredagen kollade vi in delar av Konstrundan i Bohuslän. Vi höll oss kring Stenungsund och Tjörn men besökte bland annat ett par silversmeder. Vi besökte även Jordhammars herrgård där det vankade både påskmarknad och påskbuffé.
På påskafton var det dags för mer påskmat och min fina påsktårta ovan.

Lygnern 

Solnedgång över Lygnern

På Påskdagen blev det ett besök till Bräutigams i Fjärås (har jag nämnt att jag gillar marsipan?) och framför allt en lång promenad på Fjärås Bräcka. Det var första gången jag besökte naturrummet men jag hoppas kunna komma tillbaka när det är lite varmare ute. Vid nautrrummet noterade jag ett litet klistermärke som gjorde reklam för pilgrim Halland, ett initiativ där man har väckt nytt liv i de legendariska leder och vägar som förde medeltida pilgrimer till de halländska kyrkorna och heliga källorna. Pilgrimsleden är 18 mil lång och det är beräknat att det ska ta en van vandraren runt tio dagar att ta sig hela vägen. Kanske något att planera en semester kring? 

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin