fredag 10 juni 2016

Livet är en fest

De sista två veckorna har varit ett enda långt 40-årsfirande! Firandet inleddes redan sista helgen i maj då jag bjöd min storfamilj till Nordens ark. Några av oss kom dit redan på lördagskvällen för övernattning med middag. Min närmaste familj och jag bodde i Eremitens koja (skriver mer om detta i ett separat inlägg) medan resten av familjen bodde på hotellet.
Innan middagen hade min mor bjudit in till förfest på sitt rum och det visade sig vara en målningsaktivitet. Alla fick måla var sin liten tavla som jag sedan fick i present - en väldigt rolig aktivitet och present även om jag först blev lite fundersam över att komma in i ett inplastat hotellrum. Ska vi leka Dexter?

Nordens ark

Närkontakt med tigrar

På söndagsmorgonen kom ännu fler familjemedlemmar och vänner upp till Nordens ark. Jag hade beställt en guidning genom parken och vi inledde med att besöka Amurtigrarna, världens största kattdjur.
Vi hade en väldigt kunnig och engagerad guide som berättade om verksamheten både i parken och om de projekt de driver ute i världen. Bland annat forskar man på vilda snöleoparder i Mongoliet.
Till lunch hade vi förberett en buffé med allt från bröd, ostar och olika sallader till kakor och brownies.
Efter lunch fortsatte visningen och vi tittade på allt från storkar till vildhästar. Vi avslutade med lantgården där barnen kunde hoppa i höet och vi andra titta på de nordiska lantraserna. När det var dags att åka hem var alla nöjda men ganska trötta. Själv kunde jag knappt hålla mig vaken tills vi kom ut på motorvägen.

Untitled

Själva födelsedagsveckan inleddes med två dagar på vårt Stockholmskontor. Det kändes lyxigt att få bo på hotell och framför allt - att äta hotellfrukost! Jag uppvaktades även av mina kollegor som dock insåg att min present kanske skulle leda till att jag ville ha ännu mer semester... Jag fick även uppleva en bit av Thailand i Stockholm då vi åt middag på Koh Pangan. Eftersom jag aldrig varit i Thailand kan jag inte säga något om hur autentiskt stället är men maten var god och det var kul med åskväder inomhus.

40 år

Under min födelsedag (jag hade tagit ledigt från jobbet) hann jag både fika med en väninna och bli bjuden på vietnamesiskt till lunch. I present av mina barn hade jag önskat mig en tre-rätters middag och det bjöds på knäckebrödspizza, Cesarsallad med räkor följt av rabarerpaj. Blommor och champagne fick jag också!

Brownies

Brownies, Roy Fares recept

Kollegorna på kontoret bjöds på somriga brownies med fudge. Jag kan tipsa om att jag har bakat dessa både med vanligt mjöl och motsvarande glutenfri mjölmix och resultatet blir lika bra! På bilden ses även ett av den senaste tidens extravaganta inköp - en browniepanna i 4-delar som jag tittat på ett längre tag. Den var inte billig men jag räknar på att jag kommer att använda den till inte bara brownies utan majsbröd (sonens favorit), paj och mycket annat. Bara det att den har ett lock gör den perfekt när man ska baka och ha med till jobbet, knytkalas, fotbollsklubbens café och annat.

Buffé

En del av buffén

Dagen efter min födelsedag höll jag 40-års fest i form av en after work med öppet hus. Temat var "jorden runt" och jag bjöd på tilltugg inspirerade av mina olika resor de sista åren. Dessutom hade jag inrett med kartor som dukar och ställt fram lite av mina och barnens souvenirer. Det blev ett toppenfirande med vänner, kollegor och grannar som kom och gick under kvällen. Just den fredagen var det 29 grader (och närmare 50 på min inglasade balkong innan vi lyckades öppna alla rutor) och lite svettigt men vi drack mycket vatten och höll igång fram in på natten. Tack vare allt vatten orkade jag dagen efter åka vidare till Oslo för en annan persons 40-årsfirande men jag måste erkänna att det var skönt att vi hade långledigt!

Det har verkligen varit roligt att fylla 40! Jag är tillfreds med den plats jag befinner mig på i livet - mycket kanske beroende på att jag började fundera på vad som är viktigt för mig redan under mitt köpstoppsår. För mig är vänner och familj väldigt viktigt och därför kändes det bra att lägga en hel del pengar på firanden som inkluderade dessa istället för att åka iväg på ännu en resa.

I helgen väntar även min sista present till mig själv - en övernattning i sjunde himlen (bloggar mer om detta nästa vecka).