onsdag 16 juli 2008

Mediaonsdag - Fler shoppingmagasin


Bilden kommer från filipinska creamdelacreme magazine.


När jag var på bio och såg Sex and the City (och även nu senast i helgen när jag såg Mamma Mia) kunde jag inte undgå reklamen för Allers nya tidning Chic, en publikation jag inte stött på tidigare. Det visar sig att Chic gjort gemensam sak med SF i samband med SATC:s svenska premiär och bland anant haft en gemensam efterfest/premiärfest med modevisning och Sex and the city-tema i Stockholm.

Chic har ett shopping- och konsumtionsinriktat innehållet med annonsörer som klädföretag, bilmärken och varumärken inom kosmetika. Tidningen har även vissa tyngre inslag, bland annat skall Linda Skugge skriva om aktuella samhällsfenomen. Chefredaktör på Chic är Charlotta Flinkenberg, som tidigare var chefredaktör på Veckorevyn (där hon lottade ut en läppförstoring) och svenska Glamour . Första numret av Chic såldes i 91.000 exemplar

Flera konkurrenter
Det startas många tidningar inom ekorekoområdet men samtidigt kommer det fler magasin som representerar den motsatta trenden, shopping och konsumtion i allmänhet.
En tidningen som tar upp konkurrensen med Chic är Glaze. Det är Frida Förlag som byter namn på sin tidning Solo G (en sorts hänt i veckan med internationell kändisfokus) till Glaze och gör den till en tvåveckorstidning med inriktning på kändisar OCH mode. Sedan tidigare finns veckotidningen Sofis Mode.


Läs mer!

1 kommentar:

  1. Det finns ju två nya Queen tidningar nu,
    med lite olika innehåll :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin