Bild: striatic
Enligt nyhetsbrevet Det nya svarta från Trendgruppen är antikonsumtion och "slow"-rörelser en av de mest intressanta krafterna idag. I Det nya svarta #17 skriver de om uppmärksamheten kring årets "Buy Nothing Day" i november sannolikt blir stor. De tror även på att begreppet "slow fashion" blir stort framöver. I april höll Svensk Handel Stil ett seminarium kring begreppet "slow fashion" här i Göteborg. Enligt Camino handlar "slow fashion" om
att ta såväl mode som miljö och producenters arbetsvillkor på allvar. Det handlar om långsiktigthet i planeringen, snarare än kortsiktiga vinster. Bra kvalitet är ett nyckelord. Tidlösa klassiker som går vidare och blir en vintageklassiker efter 50 år
Vintage är populärt av olika orsaker. Sofia Hedström, Veckans Affärer.se:s modekrönikör rapporterar att många amerikanska kvinnor är rädda för att tiderna för deras extravaganta shoppingvanor ska vara över. För att har att forsätta shoppa säljer de av kläder, smycken och handväskor till exklusiva andra handsbutiker.
New York Times rapporterade nyligen att lyxvintage har ökat och allt fler lämnar in sina LV/YSL/Gucci kreationer för försäljning i vintagebutiker. Förtjänsten hamnar trots allt både hos butiken och ägaren av plagget och i knapra tider kan 350 dollar som förtjänst på en Balenciagabag som från början kostade minst det fyrdubbla i alla fall täcka en och annan brunch. Vintage har aldrig varit bättre än nu och det kommer bara att bli bättre.Läs mer!
Savings Outweigh any Stigma at Upscale Consignment Shops
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar