onsdag 9 juli 2008

Bokonsdag - 1001 böcker att läsa innan du dör?

Timeless Books

Bild: Lin Pernille ♥ Photography


I NY times läste jag artikeln Volumes to go before you die, om en bok som listar just 1001 böcker som man borde ha läst innan man dör. Jag ögnade igenom listan lite snabbt och hittade ett par som jag faktiskt har läst (Felicia’s Journey av William Trevor, The Secret History av Donna Tartt, Smilla’s Sense of Snow av Peter Høeg, American Psycho av Bret Easton Ellis, Possession av A.S. Byatt, Neuromancer av William Gibson, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy av Douglas Adams m. fl) men det fanns massor av böcker som jag borde läsa någon gång, What I Loved av Siri Hustvedt och Elementary Particles av Michel Houellebecq är bara två exempel.

Lifehacker haft en omröstning om The Books That Changed Your Lives. Deras topp 10 lista ser ut så här;


  1. The Bible
  2. The Works of Ayn Rand
  3. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
  4. Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry into Values
  5. The Stranger
  6. The Works of George Orwell
  7. The Works of Richard Dawkins
  8. The Hobbit and Lord of The Rings Trilogy
  9. Ender’s Game
  10. Dune

Jag har aldrig stött på Ender’s Game eller Richard Dawkins, i övrigt har jag läst de flesta på lista förutom Dune där jag bara har sett filmen. Boken fins dock i bokhyllan men den kommer långt långt ner på min att läsa lista.

Tidigare har jag skrivit om Zen Habits 10 Books That Shaped My Life, and 40 Others I Love.
Hans lista innehåller böcker som t. ex Your Money or Your Life av Joe Dominguez and Vicki Robins som jag men framför allt Jonas grundligt diskuterat. Någon gång skall jag återuppta stegen...
Men jag vill framför allt läsa Zen Habitsbloggaren
Leo Babautas egen bok Zen to Done

Läs mer!

4 kommentarer:

  1. några där har jag ju läst, hade väl nån intellektuell period

    Nu vill jag bara läsa tantböcker.

    SvaraRadera
  2. Elementarpartiklarna av Houellebecq är riktigt bra. Dawkins fick mig att slutligen gå från agnostiker till ateist när jag läst The God delusion. Har även lagt till taggen YMOYL på alla inlägg om Your Money Or Your Life.

    SvaraRadera
  3. Det jag saknar med dessa listor är VARFÖR man ska läsa dessa böcker. Bibeln förstår jag varför, den har påverkat vår kultur i så hög grad att det finns en poäng att själv ha läst vad där står, inte bara hört andra säga vad där står.
    Idag var jag i Oslo och läste en massa Ibsencitat längs Karl Johans stenläggning. På måndag går jag till bibban och lånar "Ett dockhem"! Den vill jag läsa för att läsa om Noras äktenskap och om hennes syn på livet. Jag inbillar mig att hon fortfarande kan kallas radikal.

    Annars brukar skönlitteratur tråka ut mig. Jag vill läsa om verkligheten.

    SvaraRadera
  4. Skönlitteratur beskriver väl alltid någons verklighet. Sen finns det väl så många olika anledningar till var varför man skall läsa de olika böckerna på listorna, Orwell känns ju alltid lika aktuell - särskilt nu i samband med FRA-diskussionen, Ayn-rand för att förstå människorna som älskar henne kanske?

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin